U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Zap-magic ofwel Magic for the next millenium
Zap-magic ofwel Magic for the next millenium
(Frans de Groot)Marco Tempest knipt een touw door en maakt het weer heel, produceert balletjes, vertoont de zwevende wandelstok, doet de Asrah-illusie en de snowstorm from China. Magic for the next millennium!
Uit bovenstaande zou je af kunnen leiden dat het allemaal niet zoveel voorstelt. Niets is minder waar! Tempest heeft op een aantal punten zijn kop ver boven het maaiveld uitgestoken. Hij durft risico te nemen en is verbijsterend origineel. Samen met zijn manager draagt hij de helft van de produktiekosten voor deze show die in totaal, aldus het duo, zo'n twee miljoen Zwitserse franken heeft gekost. Welke Europese goochelaar kan een avondvullende show op de bühne zetten met louter eigen ideeën? Marco dus! Hij kopieert geen grootheden, als Copperfield, Siegfried & Roy en The Pendragons, maar gaat zijn eigen weg. Dat kan van een heleboel binnen- en buitenlandse vakbroeders niet gezegd worden. Het aantal "klonen" in de goochelwereld neemt hand over hand toe, schaamteloos worden komplete acts nagebouwd en uitgevoerd. Wij goochelaars laten dit ongestraft passeren en gaan zelfs zover, deze acts in de kolommen van de vakbladen te loven en te prijzen. Het is te hopen dat Marco van deze piraterij gevrijwaard blijft, want zijn show is oorspronkelijk en origineel.
Een show met videoschermen, computergraphics, een uit de kluiten gewassen robot, een faxapparaat dat een meisje opslokt, computerspelletjes met levende modellen. Alles op de beukende beat van vooral veel housemuziek, muziek speciaal geschreven voor deze show door Leos Gerteis. Natuurlijk, uiteindelijk vindt elke truc zijn oorsprong in de "ouderwetse" goochelkunst. Ook Marco verandert een kunstig gevouwen papiertje in een duif (weliswaar een gemechaniseerde fladderaar) en schroomt niet om als gast Galina Stroutinskaia in te huren, die haar zwevende bal en ringenspel vertoont op de van haar bekende poëtisch erotische wijze. Samen met Galina doet Marco nog een uiterst ingewikkelde zwevende wandelstok.
Kritiek
Zijn er dan geen punten van kritiek. Natuurlijk wel. Sommige onderdelen van de show zijn nog niet goed uitgewerkt. Effecten gaan soms aan de vormgeving ten onder. Vaak staat hij met een zwart pak tegen een zwarte achtergrond op een schamel verlicht toneel. Dick Harris heeft daar een bloedhekel aan en heeft er in dit blad al meerdere malen op gewezen en Dick heeft gelijk. Met een enkel spotje erbij had Tempest dat kunnen voorkomen. Zijn zwevende TV was er tien keer beter door geworden. Zijn versie van Flying (een zweefillusie met een heliumballon) had er met een ander lichtontwerp beter uitgezien. Zijn teksten kunnen beter en er had wat mij betreft meer humor in de show gemogen. Het samenspel met de robot had beter gekund, maar ik heb begrepen dat hij er wel meer uit wilde halen, maar dat dat ding, dat normaal voor het fabriceren van auto's wordt gebruikt, zo gevaarlijk is dat het niet zonder risico is er mee te werken.Afgelopen zomer zou Marco Tempest al in de Efteling hebben opgetreden. Kort voor de première werd de show afgelast. De Efteling meende dat de show qua techniek nog niet af was. Daarnaast bleek het podium te klein en had men er moeite mee dat een deel van de show in het Engels was. Zijn manager verwoordde het zo: "Een verkeerde plek, het verkeerde publiek." Ik denk dat beide partijen gelijk hebben gehad. Ik heb in het goed bezette Carré een leerzame en interessante avond gehad. Een must voor goochelend Nederland.
Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 4 januari 2014 om 09.50 uur en komt uit de Informagie (jaargang 7, nummer 3, januari/februari 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.