U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Via Spellbound naar het Duits congres
Via Spellbound naar het Duits congres
Woedy Woet en Ted Winkel doen verslag van hun bezoek aan een tweetal magische evenementen in Duitsland, de show Spellbound in Mannheim en het Duits nationaal congres in Bayreuth. Woedy begint het verslag en Ted sluit af met zijn impressies van het gala.Onderweg naar Bayreuth, waar het Duits nationaal congres plaats zou vinden, maken we een tussenstop in Mannheim. Niet om het grootste goederen station van Europa te bezichten, maar om onze landgenoot Peter Pit in actie te zien als presentator van het Las Vegas-spektakel Spellbound.
Deze show werd gedragen door twee illusionisten-koppels, een showballet en een weergaloze lichtshow. De illusies, overigens het normale repertoire van de Pendragons, werden vakkundig en snel uitgevoerd. Hierbij werd goed gebruik gemaakt van het ballet, dat ook de intermezzo's in onvervalste Las Vegas-stijl verzorgde. Helaas werkten de twee illusionen-paren in dezelfde stijl.
Eveneens was het jammer dat Peter Pit zijn eerste drie aankondigingen als voice-over presenteerde en pas daarna op het podium verscheen. In tegenstelling tot de rest van de show, die als een film aan het publiek voorbij trok, was Peter Pit een rustpunt. Hij deed onder meer zijn Pit-sitz, sprak zeer goed Duits (met Amerikaans accent) en had goed contact met het publiek.
Volgend jaar komt Spellbound, uiteraard weer met Peter Pit (in zeer goed Nederlands, met Amerikaans accent), misschien naar Nederland. Gaat dat zien!
Geen concours
Bayreuth is een vriendelijk Duits stadje, beroemd vanwege de Festspiele van Wagner. Het nationaal congres vond plaats zonder concours (Duitse kampioenschappen zijn slechts eens in de drie jaar), wat wij een beetje saai vonden. Wel een galabanket met een variétéprogramma waarin Hank Moorehouse met een komische dwangbuisontsnapping en de Moretti's met de Russische roulette de show stalen.Juniorengala
Verder, in plaats van een juniorenconcours, een juniorengala. Hierin Nederlandse optredens van Double J en Niek Pilgram, alsmede van Franklin, die zeer geliefd is bij het publiek. De presentatie werd goed gedaan door een jonge Duitse goochelaar.Bargoochelen
Inmiddels was Doc Eason bezig zes close-up shows af te werken in een warm klein zaaltje. Hij is bargoochelaar in The Tower te Aspen (Colorado, USA) en vertoonde een geroutineerde publieksgerichte show, met onder andere een sponsbalroutine met moeren, een huwelijksvoltrekking met speelkaarten en een eigen versie van de "three coin tric". Later gaf hij een lezing over deze routines, waarin de nadruk lag op het effect dat de trucs op het publiek hebben, trucs die ze nooit zullen vergeten, zoals het samensmelten van twee gekozen kaarten door een net getrouwd stel. Maar ook het zelf strikken van je vlinderdas maakt volgens Doc Eason een onvergetelijke indruk.Nog meer lezingen
Een andere lezing werd gegeven door Vito Lupo, een week later te zien in het Magic Art Centre. Hij gaf juist veel aandacht aan de psychisch en fysieke voorbereiding van jezelf voor een optreden. Hij ziet het goochelen eerder als een levensopvatting dan als een vorm van theater. Voorts liet hij zien hoe je een shagje kunt rollen zonder shagje (mime), zoals hij 's avonds in de galashow zou laten zien.Vermeldenswaard is eveneens een lezing over valsspelers en valsspeelmethoden door een rechercheur die was gespecialiseerd in het ontmaskeren van deze vorm van bedrog. Geen goochelen, maar zeer interessant. Verder was er ook een close-up gala, waarin te zien was hoe je van gemiddelde acts door een uitstekende regie en een goede en originele presentatie (bijna zonder goochelen) een geweldig programma kunt maken.
Gala Bayreuth
Wat mag men van een groot congresgala verwachten? Mijns inziens een gevarieerd goochelprogramma met goede en heel goede nummers (bij voorkeur nieuw voor mij), die door een goede regie gebonden worden tot een grootse show. Voor een deel kwam ik aan mijn trekken. Wat ik zag was een voortreffelijke manipulator, Peter Marney uit Zwitserland, die geen rekwisieten op het toneel nodig had om zijn publiek wonderen te laten zien. In één woord: schitterend. Merkwaardig dat het beste nummer van de avond het openingsnummer was.Ik zag Lev Blàha met een parlandonummer van duimbinding en zakkenrollen, zeer geroutineerd; Dart en Dané met hun duivenact, zoals die in Noordwijkerhout te zien was.
Wij zagen ook Vito Lupo met zijn lecture-tournummer, boeiend door zijn eigen stijl van presentatie. Het zijn soms kleine momentjes, die door hun grootsheid in herinnering blijven, zoals de spontaan brandende sigaret in de linkerhand, terwijl de hele zaal gefixeerd wordt door de rechterhand die de lucifer maar niet aangestoken krijgt. Dat was Dr. Marrax als Middeleeuwse kwakzalver: boertig maar niet sterk. Daar stond ook Woedy Woet, die terecht veel bijval kreeg voor zijn komische act. Het blijft sterk om, wanneer je als gentleman opkomt, aan het eind het toneel weer als gentleman te verlaten, ook al ben je door een dal vol rampspoed gegaan.
En daar waren Hans en Helga Moretti. Voor de pauze met de Tibetaanse stoel, waarop Hans vastgebonden zat. Op hem stonden pijlen in spanbogen gericht. Hij moest zich zien te bevrijden voordat de zandlopers leeggelopen waren, want op dat moment gingen de pijlen af. Dat lukte, zodat wij hem nog een tweede keer zagen, tevens als finale, met de beroemde degendoos. De veestapel, die op het eind samen met Hans de doos verlaat lijkt telkens groter te worden. Jammer dat de regie de door Moretti opgebouwde stemming in de zaal niet wist vast te houden voor de finale, welke slordig verliep. En zo zagen wij weer dat goede acts een goed gala creëren en dat een goede regie het kan verheffen tot een grootse show. Deze avond liet de regie die kans echter liggen.
Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 31 mei 2014 om 11.49 uur en komt uit de Informagie (jaargang 6, nummer 1, september/oktober 1994), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.