U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Tom Mullica in 't Zand
Tom Mullica in 't Zand
(Douwe Swierstra)Op 11 februari j.l. gaf Tom Mullica een lezing in Theater 't Zand in Maarssen onder auspiciën van Heinz Minten. Ondanks de enigszins (ver)late aankondiging waren toch meer dan 50 goochelenthousiasten op dit evenement afgekomen.
Hoewel Mullica op zich weinig nieuws liet zien was zijn act goed voor twee uur lachen, gieren & brullen, ook al gingen er een paar grappen de mist in vanwege de specifiek Amerikaanse context waaraan ze refereerden. Mullica behoeft bij de meesten van ons eigenlijk weinig introductie. Hoewel zijn handelsmerk bestaat uit het "inslikken" van een dozijn brandende sigaretten, in Maarssen liet hij zien dat hij op meerdere terreinen van de goochelkunst zich met de groten kan meten.
Voor degenen die (nog) niet bekend zijn met het fenomeen Mullica, hierbij een korte synopsis. Ooit met goochelen begonnen als barkeeper in Atlanta - Georgia, begon hij zijn eigen Magic Bar in diezelfde plaats in 1976 onder de naam Tomfoolery, waar hij zes dagen van de week met veel succes drie shows draaide. Eind jaren tachtig besloot hij om voor de lol mee te dingen in Las Vegas naar de prijs die Siegfried & Roy daar jaarlijks ter beschikking stellen voor de beste goochelaar. De act van Mullica was iets wat men in Las Vegas nog niet eerder beleefd had, hetgeen veel wil zeggen want op het gebied van entertainment heeft men daar toch wel het nodige meegemaakt. Deze ervaring in Vegas bracht Mullica in contact met andere markten en weekte hem los van zijn vaste stek in Atlanta. In 1987 besloot hij de deuren daar definitief te sluiten en een contract voor 6 maanden te accepteren van de Crazy Horse Saloon in Parijs. Na afloop van dit contract heeft hij zich definitief in Vegas gevestigd, hetgeen hem voldoende vrijheid laat voor het lecture circuit en TV-optredens. Toch verlangt hij nog wel naar een vaste eigen stek, dit keer dan in Las Vegas, vanwege de voordelen die dit op kan leveren.
De tips en adviezen die Mullica tijdens zijn lezing tussendoor verstrekte, gaven blijk van een jarenlange praktijkervaring met het goochelen, waarbij het bargoochelen duidelijk zijn voorkeur heeft vanwege het directe contact met het publiek. Even afgezien van de geheimpjes van de trucs, waren de belangrijkste lessen van Mullica tijdens zijn lecture kort samengevat de volgende: magic should be fun - people should have a good time.
Het is m.a.w. helemaal niet zo belangrijk wat je doet als de mensen maar lol hebben. Deze boodschap werd mij zeer duidelijk tijdens Mullica's versie en presentatie van de klassieker "cards across". Veel van de bestaande versies vereisen nogal wat getel van kaarten waardoor de pointe van de truc soms wel erg vertraagd en versluierd wordt. Mullica transformeerde dit "oudje" in een geheel nieuwe ervaring, met een uiterst gisse misdirectie, maar de lardering met zijn onnavolgbare grappen en grollen was deze truc alleen al goed voor een kwartier lang puur magisch amusement of uiterst amusante magie, de scheidslijn is bij Mullica niet meer duidelijk te trekken. Mullica is een clown die bijkans niet te stuiten is. Zijn stijl is duidelijk beinvloed door de stand-up comedy die in Amerika een aparte bedrijfstak vormt en een hoog "recht voor z'n raap gehalte" heeft. Sommige mensen met een minder goed ontwikkeld beoordelingsvermogen of mensen die moeite hebben met nieuwe ontwikkelingen, willen dit nog wel eens afdoen met "grof of banaal". Mullica dolt met zijn publiek, met grote liefde voor de goochelkunst en met grote waardering voor hetzelfde publiek. De meeste Mullica-effecten, met uiteraard uitzondering van de sigaretten-acrobatiek, lijken het goed te doen en hebben allen een zeer hoog "commercieel gehalte".
Voor Heinz Minten daarom onze grote dank en waardering voor zijn wapenfeit dat hij zo kort achter elkaar twee toppers naar Nederland heeft weten te halen, want Gary Kurz was enige tijd terug eveneens alleszins de moeite waard en leverde zo op zijn eigen wijze het bewijs voor Mullica's devies dat "magic should entertain".
Dit artikel is gepubliceerd op donderdag 6 maart 2014 om 10.02 uur en komt uit de Informagie (jaargang 7, nummer 5, mei/juni 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.