U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Prachtige studiedag in De Omval te Diemen
Prachtige studiedag in De Omval te Diemen
Het was een prachtige dag, 14 april j.l. in Diemen, zowel binnen als buiten. De echte eerste lentezon weerhield velen (naar mijn schatting ± 75) er niet van om in De Omval hun magische licht te komen opsteken tijdens de jaarlijkse NMU studiedag. De Omval is hiervoor een uitstekende lokatie met een intieme theaterzaal en vele kleine vergaderkamers, die gedurende de dag een goede accommodatie voor de workshops boden.De dag zelf was opgebouwd als volgt: Lee Pee Ville met een "lezing" over het werk van de illusionist; de lezing zelf stak goed in elkaar qua opbouw en presentatie; bij het vragenuurtje kwam LPV pas goed "los" en toonde hij over hoeveel ervaring hij beschikte - grotendeels opgebouwd via een jarenlange verbintenis met Fantasialand bij Keulen - in deze specifieke tak van (onze) sport. Voor de thuisblijvers hierbij een korte selectie uit de vele praktische tips die hij verstrekte:
- Probeer een eigen, uniek handelsmerk te creëren (in het geval van LPV bijv. honden i.p.v. duiven).
- Er zijn geen slechte trucs, wel slechte goochelaars; ter illustratie: de Pendragons zijn ooit doorgebroken met drie standaard, zeer welbekende illusies maar wel heel goed gebracht en goed uitgevoerd (ook qua props).
- Slecht uitgevoerde en gepresenteerde illusies brengen onnodig schade aan andere illusionisten en aan de kunst in het algemeen.
- De ethiek is helaas soms ver zoeken onder vakbroeders, copyright wordt regelmatig geschonden; daarnaast zijn er (te) vele zgn. vakbroeders die "een aantal illusies kopen en een halfnaakte meid inhuren" en zich vervolgens als illusionist afficheren.
- Daarnaast vele tips over verlichting, aachtergrond, kleding, literatuur (Osborne).
- Bouw je nummer schematisch op, probeer zoveel mogelijk in eigen hand te houden, loop iedere keer je eigen checklists na om onplezierige verrassingen zoveel mogelijk te voorkomen.
- "Promoot jezelf", dus: verzorgd, bezuinig niet op drukwerk en fotomateriaal, grijp TV-kansen met beide handen vanwege het grote bereik etc.
Samenvattend: ook al zal er voor een aantal van de deelnemers niet heel veel nieuws te berde gebracht zijn, het was toch heel plezierig en leerzaam om een man uit de praktijk op inspirerende wijze over zijn vak en zijn vele ervaringen te horen praten. Voor de volledigheid: Lee Pee is in 1966 als prof begonnen en heeft na 25 jaar als illusionist, de goochelstaf verruild voor het vak van impresario. Na een korte lunch werd het dagprogramma vervolgd met een zestal workshops:
illusies o.l.v. Lee Pee Ville, reclame en public relations o.l.v. Henk Kinnegen, theater technieken o.l.v. Wim Eertink, licht o.l.v. Martin Hanson, muziek o.l.v. Dick Harris, schmink o.l.v. Conny Hendriks.
Iedere sessie duurde ongeveer 20 minuten en de drie workshops die ik zelf kon bijwonen leverden alle drie zeer levendige discussies en veel praktische tips op. Zeer waardevol. Kees Schoonenberg vervolgde het dagprogramma met een lecture (iets waar hij zegt zelf een hekel aan te hebben) over het schrijven van parlando voor een goochelprogramma. Kees bevond zich zichtbaar op vertrouwd terrein en lardeerde zijn betoog met vele anecdotes uit de Nederlandse goochelhistorie ter illustratie van zijn stellingen. Voor de ouderen was dit een leuke sentimental journey, terwijl de jongeren eveneens zeer belangstellend waren. Kees toonde aan de hand van een aantal wel bekende trucs hoe deze toch met een nieuw verhaal weer in een hedendaags jasje te steken waren. De tekst dient uiteraard bij het karakter van de goochelaar(acteur) te passen. Andere tips bestonden uit het doelgericht schrijven: voor een lach, voor applaus e.d. Het allerbelangrijkste is dat de artiest een relatie met het publiek weet te leggen, een persoonlijkheid "neer weet te zetten". Een boeiend uur vol waardevolle aanwijzingen.
Ferry Gerats mocht tot slot de dag afsluiten met een "voorbeeld uit de praktijk". Veel snelle effecten aan tafel met kaarten en munten gebracht in snelle opvolging en afwisseling. Het geheel doorregen met Nederlandstalige "one-liners", korte, snelle en "rake" grappen, daarmee bewijzend dat indien juist van opzet dit van origine Amerikaanse concept zich eveneens goed voor de Nederlandse markt leent. Hoewel de onderlinge samenhang van de gekozen effecten soms wat ontbrak, leverde het geheel toch een aantal zeer sterke effecten en een uiterst boeiende en vermakelijke 20 minuten op!
Terugkijkend kan ik constateren dat deze dag veel stof tot nadenken heeft opgeleverd. Veel nieuwe ideeën om mee te stoeien terwijl we nog eens weer met een kritisch oog naar onze huidige wijze van werken hebben leren kijken. Dat de NMU ons in staat stelt om in deze opzet in ieder geval eenmaal per jaar in nauwe samenwerking met ervaren vakgenoten uitvoerig van gedachten te wisselen over de (toekomst van de) goochelkunst, is een investering die zich de komende jaren zeker ruimschoots terug zal betalen.
Douwe Swierstra
Dit artikel is gepubliceerd op donderdag 10 april 2014 om 10.17 uur en komt uit de Informagie (jaargang 7, nummer 6, juli/augustus 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.