U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Magische zaken - Referentie uit bekende bron
Magische zaken - Referentie uit bekende bron
Over de zakelijke aspecten van het goochelen komt dit keer een gastschrijver aan het woord van buiten de goochelwereld. Dit is niemand minder dan Hans Ferrée, reclame-adviseur, tekstschrijver en auteur van talrijke boeken, waaronder standaardwerken op de gebieden van creativiteit en marketing.Jezelf 'verkopen' is een vak apart. En dat geldt met name als de andere partij niet weet wie je bent en wat je kunt. Daar sta je dan met je goeie gedrag tegenover zo'n sceptische figuur als in bijgaande advertentie, die al 40 jaar door de Amerikaanse vakpers circuleert. En die op weergaloze wijze het belang onderstreept van referentie en reclame als steun in de rug voor iedereen die iets wil verkopen. Zichzelf, bijvoorbeeld.
Ik moest aan deze advertentie denken toen Hubrecht Duijker mij vroeg of ik voor goochelaars misschien wat commerciële tips wilde geven zoals ik dat al jaren in media voor andere branches doe. Dat vind ik erg moeilijk omdat ik absoluut geen benul heb hoe de relatie artiesten enerzijds en opdrachtgevers anderzijds in elkaar steekt. Ik kan alleen zeggen dat reclame en referentie voor IEDEREEN belangrijk zijn. Dat ik bijvoorbeeld op dit moment de naam ken van één goochelaar, komt omdat ik een mailing ontving van Jan Paymans, die zich aanbiedt als entertainer aan tafel bij (bedrijfs)feestjes en dergelijke. 'Goh, ja, leuk idee, dat moet ik onthouden' was mijn reactie, die je kunt beschouwen als puur reclame-effect. Reclame brengt mensen op een idee waar ze anders niet aan gedacht zouden hebben.
Aanbevolen door Misset Horeca
De volgende stap is het vinden van een referentie die helpt mogelijke weerstanden bij een bepaalde doelgroep te overwinnen. Welnu, die krijgt u van mij cadeau. Wanneer u uw diensten aanbiedt aan mogelijke opdrachtgevers in de horeca, mag u verwijzen naar mijn veelgelezen rubriek 'Goed Idee' in het toonaangevende vakblad van die branche, Misset Horeca. Daarin schreef ik:'Wat zie je het toch weinig, en wat is het toch leuk: een goochelaar uit de sector (ieder vak heeft zijn specialisme) 'Micromagie' die op de rand van de tafel, onder de neus van de aanzittenden, hen bij de neus neemt met zijn trucs. Ik heb dat laatst tijdens een gala-avond, waarbij je aan tafel zit met een paar mensen die je niet kent, waardoor de conversatie vaak wat stroef verloopt, weer eens mogen meemaken. De collectieve verbazing over de getoonde kunstjes schept een band, waardoor de stemming en de conversatie aan tafel weer een positieve injectie krijgen. Een 'aanrader' voor restaurants en hotels die veel in partijen doen!'
Een 'Magic Brunch' bijvoorbeeld
De derde stap om een 'verkoop' rond te krijgen is: biedt een concreet 'produkt' aan. Een paar jaar geleden was de brunch, met name op zondag, de exclusiviteit van 'n paar luxe hotel-restaurants. Nu steeds meer horecabedrijven de brunch in hun programma hebben opgenomen, wordt het tijd voor een brunch met 'toegevoegde waarde'. U kunt daar het idee voor leveren. Een Abracadabra Brunch bijvoorbeeld. Of Tovertafelen. Als de restaurateur vraagt hoe hij dat dan moet aankleden, kunt u daar ook suggesties voor leveren. Het buffet kan worden aangekleed met diverse attributen die met uw stiel te maken hebben, zoals hoge hoeden waaruit suikerwerk- of ijskonijnen te voorschijn komen. Gerechten kunnen namen dragen als Tommy Cooper Cocktail, HocusPocusSalade, HoudiniHam, Tovertaart enzovoort.Verder durf ik niet te gaan, want hier mee zijn we al bij de echte artistieke invulling gekomen, en dat is uw pakkie-an en niet het mijne.
Veel succes!
Hans Ferrée
Dit artikel is gepubliceerd op maandag 27 februari 2017 om 01.12 uur en komt uit de Informagie (jaargang 1, nummer 4, maart/april 1990), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.