U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Magia, quo vadis?
Magia, quo vadis?
"Het goochelen zit duidelijk weer in de lift"Voor het eerst in de Nederlandse TV-geschiedenis hebben we een volwaardige goochelshow (Hans Kazàn) op de nationale buis, terwijl David Copperfield tot nog grotere (populaire) hoogte is gestegen - waarbij we hier maar in het midden laten of hij wel of niet nog steeds in de wolken is van Claudia Schiffer - en Paul Daniëls draait al jaren op volle toeren op de BBC. Bovendien worden van deze drie confraters de shows met meer dan gemiddelde regelmaat herhaald, althans veel vaker dan recente Ajax-wedstrijden.
In de nieuwe wereld bevinden Siegfried & Roy zich al jarenlang tussen de hoogst betaalde artiesten, terwijl Lance Burton op het punt staat hen na te volgen. In Nederland blijken Hans Klok en Christian Farla volop werk te hebben en daarbij komen nog gro(o)t(s)e toekomstplannen, terwijl de Philipparts furore in Zuid-Afrika maken. Andere Nederlandse coryfeeën werken volgens de laatste geruchten aan een come-back of willen hun goochelplannen in een andere (zakelijke) vorm gieten...
Kunnen of mogen bovenstaande voorbeelden gebruikt worden ter staving van de stelling dat de populariteit van het goochelen (weer) duidelijk toeneemt of slaat dit "alleen" op enkele omvangrijke en zeer grote en kostbare illusionenshows, die ver buiten de ambitie en het budget van de gemiddelde goedwillende amateur vallen?
Waar ligt de vraag naar goochelamusement heden ten dage: bij de grote producenten als Endemol of de grote Vegas Hotels of bij bedrijfsfeesten, in restaurants, in amusementsparken en/of op cruise-schepen?
Hoe verklaren we de sterk teruglopende belangstelling op nationale congressen, zowel voor het concours, als voor het congres. De harde cijfers liegen er niet om: de afgelopen jaren zijn de aantallen van ruim boven de 400 congresgangers naar ruim onder de 300 teruggelopen. Triks had ooit alleen al meer dan 500 betalende abonnees!
Dit alles overziend valt het mij op dat wanneer ik op een congres om mij heen kijk ik veel, reeds jarenlang vertrouwde gezichten zie: de meesten nu echter met de VUT of met pensioen, de jongeren zijn echter verreweg in de minderheid en leggen aanzienlijk minder loyaliteit of volharding aan de dag.
Wat gebeurt er met de junioren na verloop van tijd: haken ze inderdaad af, hoe komt dat, moeten we er iets aan doen en zo ja: wat?
M.a.w. welke kant moeten we op met het goochelen om niet alleen bij de tijd te blijven, maar ook om vroegtijdig op nieuwe trends en ontwikkelingen in te spelen. We goochelen uiteindelijk voor het publiek, dus we moeten wel weten wat het publiek "vraagt". Het feit dat we een nog niet geheel verroeste duivenpan in de kast hebben die het nog redelijk doet, wil niet zeggen dat het hedendaagse publiek daar ook echt op zit te wachten. De veelvuldige herhaling van de Professor's Night-mare, vaste prik in de meeste hedendaagse goocheldozen, maakt van een gouden klassieker een echte nachtmerrie.
Kortom: een litanie aan vooralsnog onbeantwoorde vragen en een overdaad aan observaties.
Om meerdere redenen lijkt het mij zinnig om - via een nieuwe (brieven) rubriek in de Informagie - eens diepgaand van gedachten te wisselen over bovenstaande problematiek. De goochelkunst kan er alleen maar baat bij hebben, er boeiender (en daardoor: succesvoller) door worden. Een ieder (publiek & beoefenaars) die de goochelkunst oprecht een warm hart toedraagt en een levensvatbare toekomst toewenst, heeft hier een direct belang bij.
Bovendien is het nu nog niet te laat voor "Haarlem" om een aantal nieuwe constructieve ideeën en suggesties over te nemen en die binnenkort in de praktijk te brengen en daaraan te toetsen.
Douwe W. Swierstra
Dit artikel is gepubliceerd op donderdag 8 augustus 2013 om 10.03 uur en komt uit de Informagie (jaargang 8, nummer 2, november/december 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.