U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Het Jan Paymans interview - Max Mindlin: Kapsregisseur
Het Jan Paymans interview - Max Mindlin: Kapsregisseur
Weinigen zal de naam Max Mindlin nog iets zeggen. Hij is echter de man achter een aantal nu historisch geworden goochelfilms. Zo regisseerde en schoot hij onder andere een film met Wim Metsendorp (de Amsterdamse bargoochelaar uit D'Vijff Vlieghen), een Triksjubileumfilm over Henk Vermeyden en maar liefst drie films met Fred Kaps, twee instructiefilms en een derde waarin Fred Kaps zijn eigen goocheldoos demonstreert. In Europa ging Mindlin met niemand minder dan Slydini op tournee. Max speelde het suffertje dat van niets wist tijdens de 'paperballs over head' routine. Al snel leerde Max dat het echte goochelen niet te zien was op congressen, maar in de achterafkamertjes of de hotelkamers van de grote jongens onder elkaar."Het begon allemaal met Vermeyden. Die gaf een feestje ter gelegenheid van een jubileum of zoiets. Speciaal voor die party had ik een film gemaakt. Een soort this-is-your-life met Henk in de hoofdrol. In die film werd namelijk met Vermeyden de draak gestoken. Er zaten allemaal inside jokes in. Dus toen Henk die film voorgeschoteld kreeg, zag je hem telkens van kleur verschieten. Maar de willekeurige buitenstaander zag niets bijzonders. Nou die film sloeg erg aan. Nu was Fred al een hele poos bezig een eigen film te maken. Hij was namelijk redelijk ontevreden over het goochelgebeuren. Kijk, hij was grootmeester; hij beheerste zijn vak tot in de puntjes. Hij was drie maal wereldkampioen geweest en had daar hard voor moeten werken. Dat je pas na heel lang en zorgvuldig studeren in de boeken een greep of een toer beheerste, werd maar door weinigen begrepen. Fred wilde de mensen duidelijk maken dat alles in de boeken stond, maar dat je wel zeer gedisciplineerd moest oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zijn geplande film kwam maar niet van de grond. Fred had al zitten filmen met een voetontspanner, maar dat werkte allemaal niet zoals hij wilde. Na het zien van die Vermeyden-film opperde Frans Biemans dat ik die film moest maken. Nou, we zijn aan de gang gegaan en hebben twee films gemaakt. Eén over kaarten en één over munten."
Inhoud
De verhaallijn in beide zwijgende Mindlin-kleurenfilms verloopt op dezelfde manier: Max, de amateurgoochelaar, zit thuis en besluit eens wat in zijn goochelboeken te gaan studeren. Wat hij leest zie je als toeschouwer op excellente wijze gedemonstreerd en verklaard door Fred Kaps (werkelijke naam Bram Bongers). Maar leerling Max gaat dat natuurlijk niet zo goed af. Ter afwisseling steekt hij een sigaretje op, schenkt zichzelf eens een whiskey in en bladert wat in zijn studieboeken. Hij fantaseert erop los en ziet zichzelf in een smetteloze smoking een grandioze kaarttoer vertonen. Terug in de werkelijkheid ruimt hij zijn boeken maar weer op... Dit was tevens de grote boodschap van de films. In Expert Card Manipulations zijn onder andere te zien: diverse passes, diverse cuts, diverse palms, diverse shuffles uit publicaties van Paul le Paul, Vernon, Buckley, Marlo, Crandall, Tenkai en Andrus. Ook Freds' eigen delivery palm is erop te zien.In de muntenfilm zie je onder andere: Victor coin change, Slydini coin move, the hook coin, elephant gimmick coin vanish, coin from woolen thread en coins through the table. Beide films zijn uitgegeven door Cine Magic Production.
Daar berust ook het copyright. Kopieën van de films zijn onder andere in de States verkocht. Ook de N.M.U. is in het bezit van kopieën.
Goocheldoos
"Fred heeft ook een eigen goocheldoos op de markt gebracht. Dat was een idee van Fred en mij samen. We wilden een doos op de markt brengen waar de mensen wat aan hadden. Waar ze wat mee konden doen. De bekende dozen van toen voldeden niet: daar zat troep in. Fred heeft wat dat betreft wéér voor een doorbraak gezorgd door een betere goocheldoos op de markt te willen brengen.Op de hoes van de doos zie je een foto van Bram en een foto van zijn drie Grand Prix bekers. Zijn naam was dus aan die doos verbonden. Dat betekende dat Bram eisen stelde aan onder andere de kwaliteit van de kaarten, de toeren en het instructieboekje. Een uitstekend voorbeeld is het werkplateautje. Je kon de doos uitklappen en dan had je een soort werkplateautje om je toeren op te vertonen. Ook kwam er een instructiefilmpje waarin Fred de toeren demonstreert om de doos te promoten. In die film komen ook mijn twee zoons voor: ze assisteren Bram. De film stond bij alle V&D's te draaien. Er is ook nog een aardigheidje met die film. De film is in verscheidene dagen opgenomen en naderhand gemonteerd. Maar bij één toer kreeg ik problemen. De ene keer vertoonde Bram het effect met zijn linker hand onder het doekje maar de andere keer met zijn rechter hand! Toch moest ik die toer monteren. Je ziet Fred met zijn linker hand onder de doek gaan terwijl hij de doek met zijn rechter hand van boven vasthoudt en vervolgens zie je dat hij met zijn rechter hand onder de doek vandaan komt, terwijl hij de doek van boven met zijn linker hand vasthoudt. Toch is dat geen mens ooit opgevallen."
Teleurstelling
Op de speelgoedbeurs van Neurenberg zou de doos aan het publiek en dus ook aan de concurrentie worden getoond.Maar helaas... "De doos werd uitgegeven door de firma Mulder en Zonen. Maar tijdens de fabricage werd het bedrijf verkocht aan een Engelsman; feitelijk een concurrent van Mulder en Zonen. Deze had dus weinig belangstelling voor een goocheldoos van Fred Kaps. Dit bracht enorme vertragingen met zich mee. En zo gebeurde het dat de geplande einddatum voor Neurenberg niet gehaald werd. Het gevolg was dat daar een dummy werd getoond: een nepdoos! En Bram, die er speciaal naar toe gereisd was om de doos te promoten, stond maar te demonstreren met zijn eigen ontworpen modellen. Hij had een enorm succes. Onmiddellijk werden er 50.000 stuks verkocht. Dat was slechts één order, bedoeld voor Scandinavië."
"Maar die order is nooit geleverd. Men bleef maar emmeren en zeuren over de inhoud. Anderhalf jaar later dan gepland kwam de doos op de markt. Maar het gat in de markt was al weer dicht. De bekende concurrenten Jumbo en Hanky Panky hadden hun dozen inmiddels al aangepast en flink verbeterd als gevolg van Freds' ideeën die zij in Neurenberg gezien hadden. Het was dus te laat! Uiteindelijk is de doos op de markt gebracht voor f 49,75. Later verdween hij in de ramsj voor f 19,95. Mulder en Zonen hadden er een puinhoop van gemaakt. Het grandioze idee liep uit op een enorme teleurstelling, vooral voor Bram."
Jan Paymans
Dit artikel is gepubliceerd op vrijdag 8 januari 2016 om 09.17 uur en komt uit de Informagie (jaargang 4, nummer 4, maart/april 1993), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.