U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Het Jan Paymans interview - John Anders, straatgoochelaar
Het Jan Paymans interview - John Anders, straatgoochelaar
Als jongen van 13 zag Hans Rademaker op het personeelsfeest van zijn vader een optreden van de goochelaar Crochet. Later zag hij bij zijn grootouders op tv een optreden van de legendarische Fred Kaps, die een chop cup-routine vertoonde. Aangestoken door het goochelvirus leerde en verzamelde hij alles wat maar met die hobby te maken had. Ook anderen konden profiteren van zijn kennis. Onder de naam John Red schreef hij goochelboeken in de Nederlandse taal. Ook was hij redacteur van het blad De Magister en het vroegere NMU-blad Hocus.Na twaalf en een half jaar als leraar in het basisonderwijs waagde hij de stap naar een professionele goochelcarrière. Al snel kreeg hij een uitnodiging om lid te worden van Selected Magicians, een vereniging van beroepsgoochelaars.
Kiezen
"Tegenwoordig komt er over alle takken van de goochelkunst zoveel informatie vrij, dat het bijna onmogelijk is om alles bij te houden. Er is gewoon een overvloed aan informatie. Wil je echt goed worden, dan moet je je specialiseren op bepaalde terreinen die jou het beste liggen. Met andere woorden: je moet een keuze maken. Ik heb gekozen me te verdiepen in twee takken van onze kunst: straatgoochelen en table magic.Bij deze twee specialismen sta je tussen de mensen en dat trekt me wel aan. Je bevindt je niet op een verhoging, een podium of op een toneel. Nee, je staat middenin je publiek. Op straat sta je eveneens met mensen rondom en in een restaurant kunnen ze je ook goed op de vingers zien. Het publiek reageert daarom dan ook direct op wat je doet. Maar lastige toeschouwers zijn er nooit, omdat je als goochelaar terugpraat. Je communiceert, je reageert op wat ze zeggen en dat vinden ze leuk. In een zaal met tweeduizend man is het veel moeilijker voor iemand uit het publiek om iets te zeggen, De kans dat zijn opmerking niet door iedereen verstaan wordt is heel groot. Nee, geef mij maar het directe contact met je gehoor, zoals dat bij straatgoochelen en table magic te vinden is."
Leken en goochelaars
"Lekenpubliek reageert anders dan goochelpubliek. Dat is misschien voor sommigen een open deur. Toch is het belangrijk om te weten waarom het anders reageert. Als je dat weet dan sta je namelijk sterker in je schoenen. Je kunt gewapend met die kennis een act uitsluitend voor goochelaars en een act uitsluitend voor leken maken. Zo heb je bij beide groepen succes. Een goochelaar bekijkt een act van zijn collega met heel andere ogen. Hij luistert of er nog een leuke en voor hem nieuwe grap wordt gemaakt. Of dat er misschien een methode gehanteerd wordt die hij nog niet kent. Kortom: een groot gedeelte van de goochelaars wil er wat van meenemen voor eigen optredens. Leken kijken meer naar het totaalbeeld, het uiteindelijke effect. Deze groep wil op de eerste plaats lol hebben. Ze zijn een avondje uit en willen geëntertaind worden. Dat willen ze het liefst door iemand die ze aardig vinden en niet door iemand die showt wat zijn/haar 'kwaliteiten' zijn en in feite puur de egotripper uithangt."New York
Inmiddels heeft Hans onder de naam John Anders uitstekende lezingen over straatgoochelen geschreven en gehouden (o.a. op de Kali-dag). Zijn lectures vinden gretig aftrek. Ook menige goochelclub weet hem te vinden voor een lezing of een optreden. Onlangs kreeg hij een spectaculaire uitnodiging om in New York een lezing over straatgoochelen te houden. Dat vond John een hele eer.Tip
"Het doornemen van goochelliteratuur van vóór 1960 vind ik uiterst belangrijk. Daarin vind je alle basistechnieken. Na 1960 vind je vaak technische veranderingen of verbeteringen. Ook nieuwe presentatiemogelijkheden komen aan bod. Mijn tip is: bestudeer eerst de literatuur van voor 1960. Dan weet en ken je de basistechnieken. Die zijn altijd de simpelste en de beste. Later kun je dan altijd nog de verbeteringen etc. doornemen. Maar stel je eerst op de hoogte van de basishandelingen en de basispresentatie van de klassieke effecten."Reuzebal(lon)
"Ik stond eens in Scheveningen op straat te werken met mijn tafeltje en bekerspel. Zo'n goede honderd man publiek verdrong zich in een kring om me heen. Net op het moment dat de eindclimax zou komen (de drie grote ballen onder de bekers), landt er heel zachtjes een enorme luchtballon naast me op nog geen twintig meter afstand. Het publiek verzamelt zich natuurlijk om het mandje, waarin bekende Nederlanders zaten. Op datzelfde moment sta ik dus moederziel alleen met mijn tafeltje, mijn drie bekers met daaronder de drie grote ballen voor de eindclimax."Jan Paymans
Dit artikel is gepubliceerd op dinsdag 10 mei 2016 om 07.37 uur en komt uit de Informagie (jaargang 3, nummer 3, januari/februari 1992), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.