Je kan de goochelkunst natuurlijk ook economisch bekijken. Types van mijn generatie deden dat in de jaren na de tweede wereldoorlog, toen je links en rechts kon schnabbelen. Ik denk dat het een voorname reden was waarom toen zoveel jongens trucjes gingen leren. Een aantal van de jongens van toen zie je nog steeds op de goochelcongressen rondlopen, zij het dan nu met grijs of in het geheel geen haar. De handige zakenman Henk Vermeyden haakte daar op in - alweer economie. Hij verkocht niet alleen trucjes, maar hij wierp zich ook op als impresario voor de meestbelovende goocheltalenten en hij vond die dankzij de concoursen, die door hem krachtig werden gestimuleerd en gedomineerd. Wie uitblonk, kreeg contracten. Door dat economisch mechanisme kwamen er veel deelnemers en werd er fel om de prijzen gestreden. Maar de belangstelling voor de goochelkunst, die zich nauwelijks vernieuwde, nam af naarmate het aantal kampioenen groeide. De markt zakte in want het grote geld werd verdiend door de popmuzikanten en de ene na de andere goochelkunstenaar van voorheen, ging zijn brood verdienen in een baan van negen tot vijf. De gekken die van het goochelen waren gaan houden, los van de economische mogelijkheden, gingen door met het organiseren van congressen en het uitschrijven van concoursen, maar die wedstrijden dienden op den duur louter om de onderlinge pikorde te herschikken. Die doorzetters zijn de grijze en de kale koppen van nu. Ze leren junioren de kunstjes van destijds; dat is misschien leuk voor die jongens, maar economisch gezien zet het geen zoden aan de dijk. Dat neemt niet weg dat de belangstelling voor de goochelkunst de laatste jaren weer zienderogen is toegenomen, zie wat er op de televisie en in de theaters gebeurt. Het aantal dealers, goochelbladen en goocheldagen neemt toe, een onvermijdelijk bijverschijnsel, door economische motieven ingegeven. En de goochelaars die het nu moeten maken, de jonge illusionisten naar Amerikaans voorbeeld, ontbreken op de concoursen omdat ze daar geen stuiver beter van worden. En misschien zegt de jury wel dat ze niet bijster origineel zijn, zodat zelfs de loze titel van kampioen hun onthouden wordt. Zodat het economisch gezien vrij goed gaat met de goochelkunst, maar minder met het concours-wezen. Als je het zakelijk bekijkt, moeten we het afschaffen. Biedt iemand iets voor de Henk Vermeyden Wisselprijs?
Kees Schoonenberg
Dit artikel is gepubliceerd op vrijdag 18 april 2014 om 08.55 uur en komt uit de Informagie (jaargang 7, nummer 6, juli/augustus 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.
Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.
De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.
Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:
Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE' Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.
Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur Goochelaar Paul Daniels (77) overleden De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.
Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror' Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.
Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen "Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling."
(David Williamson)...
Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur Speelkaartenmuseum Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...
Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur Slechte voorstelling "Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...