U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | David Copperfield show XV: Fires of Passion
David Copperfield show XV: Fires of Passion
30 Maart j.l. kon goochelminnend Amerika alweer de 15de David Copperfield-show aanschouwen. Na de afgelopen twee spectaculaire shows ('Orient Express' en 'Flying') was de vraag of deze show de hoge kwaliteit van de voorafgaande zou evenaren.De opening
De show begon zoals de vorige was geëindigd: 'vliegend'. Alsof David het afgelopen jaar ergens daarboven heeft doorgebracht vliegt hij het toneel weer op (van de kant waar hij er vorig jaar afvloog). Het publiek verwelkomt hem als een ware rockster; er is zelfs een spandoek te lezen met de tekst 'David I love you!' De sfeer van de show is niets veranderd: (weer) op de muziek van Phil Collins vertoont hij een transpositie-effect dat duidelijk geïnspireerd is op de metamorfose van The Pendragons. Staande op een platform wordt David vastgebonden en bedekt met doeken. Dit geheel wordt de lucht ingehesen. De achterblijvende dame houdt een doek voor, 'et voilà', daar is onze David weer. De dame blijkt nu in de lucht te hangen. De verwisseling van dame naar David is identiek aan de verwisseling van The Pendragons. Voor hun bijdrage worden zij dan ook uitgebreid bedankt op de titelrol, en in een pagina-grote advertentie in Genii.Close-up
Vervolgens vertoont David een close-up effekt van zijn jongste magic consultant; Chris Kenner. Hij laat zijn eerste baby-gymschoentje zien, en stopt dit in zijn achterzak, nadat deze eerst uitgebreid op leegheid is gecontroleerd door een schone dame uit het zongebruinde Florida-publiek. Vervolgens leent hij een ring van haar, die pardoes blijkt te zijn verdwenen, maar gelukkig weer wordt teruggevonden - geknoopt aan de veters van zijn schoentje.Erasing girl
Dan weer een illusie. Een dame stapt in een doos, met deurtje waarop een afbeelding van haar is getekend. David veegt deel voor deel een stukje van die tekening uit. Telkens blijkt dat juist dat deel van haar ranke lichaam te zijn verdwenen. Uiteindelijk is ze helemaal weg. De titel 'Disappearing Girl' verandert hij dan in 'Appearing Girl', en daar is ze weer! Tenslotte wordt de titel 'Appearing Girls' en blijkt ook haar zus in de doos te zitten.Verscheurde en herstelde kaart
Dan verplaatst de camera zich uit het theater en zien we een van tevoren opgenomen stukje. David ontvangt een gast die in het bezit is van een honkbalplaatje (zoals wij vroeger plaatjes met voetballers spaarden) met een waarde van $ 500.000,-. De trotse bezitter signeert (!) het plaatje. David scheurt het in vieren en herstelt het vervolgens. Tenslotte haalt hij de vouwen uit het plaatje en trekt hij de handtekening ervan af (met dank aan David Williamson voor de bewezen diensten). In Genii werd dit effect te koop aangeboden voor $ 500,-, maar het verhaal gaat dat dit een grap was om te kijken hoe ver men zou gaan met het kopen van iets dat men nog nooit had gezien.Verticale Asrah
Terug naar het theater. Een dame verschijnt achter een doek, die door David wordt opgehouden. Ze dansen gezamenlijk wat, en tenslotte dekt David haar weer toe. Ze stijgt, op commando valt de doek naar beneden, en mevrouw is verdwenen. Het geheel is een soort Asrah-illusie maar dan verticaal uitgevoerd. Dan een dealer-item van Collectors' Workshop, met alweer een schone dame uit het publiek. Het schijnt dat voor de tv-shows de assistentes uit het publiek van tevoren worden geselecteerd door zgn. fox finders.Zo is David verzekert van 'beauties'. Enfin, deze dame kiest een (jumbo-)kaart die weer terug in het spel gaat, dat vervolgens op tafel wordt geplaatst. Ze krijgt een pistool en moet op het spel schieten. Alles wat ze raakt, maar geen spel. Uiteindelijk, van twee meter afstand, schiet ze op het spel, en is een harten 3 zichtbaar. Het blijkt dat een harten 2 was gekozen, en dus schiet David er een hart af.
Ook deze keer komt een trucje met het publiek thuis. Men was verzocht negen kaarten gereed te houden. Men mag één kaart in gedachten nemen, en na het spellen van de kijkersnaam en Davids naam, weet David welke kaart men thuis heeft uitgekozen. Een heel ingenieus kaarteffect.
Finale
Tenslotte de finale. Als een soort rituele beproeving moet David uit een dwangbuis ontsnappen. Het geheel is geënsceneerd als ware het ergens in de jungle. David wordt hangend aan zijn voeten opgehangen, en de drie touwen waaraan hij hangt, worden in brand gestoken. Hij heeft circa twee minuten om los te komen. Onder hem worden brandende punten geplaatst. Hoewel dit een bekend gegeven is - iets dergelijks werd in een van zijn eerste shows door Alan Alan vertoond - weet hij er toch een spannend spectakel van te maken. Twee van de drie touwen branden voortijdig door, maar gelukkig weet hij net op tijd los te komen. Terwijl David nog maar net aan één touw hangt, stort zijn dwangbuis in de vlammenzee onder hem neer.Hoewel de show niet zo spectaculair oogde als de vorige twee shows, was ook deze David Copperfield-vertoning een genot voor het oog - met ook prima muziek, uitstekende belichting en schitterende opnamen. Ik kijk alweer uit naar Copperfield nummer 16.
Arnaud van Rietschoten
Dit artikel is gepubliceerd op woensdag 3 februari 2016 om 11.15 uur en komt uit de Informagie (jaargang 4, nummer 5, mei/juni 1993), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.