U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Artiest - Hoe word je dat? (2)
Artiest - Hoe word je dat? (2)
In het vorige artikel heb ik betoogd hoe belangrijk het voor iedere artiest is zijn persoonlijkheid optimaal over het voetlicht te brengen.Het is niet voldoende een aantal trucs technisch perfekt te beheersen; minstens zo belangrijk is het dat de goochelaar zijn imago zo effectief mogelijk op het publiek weet over te brengen.
In de showwereld hebben geen twee artiesten precies hetzelfde karakter. Elke acteur, zanger, goochelaar heeft een andere uitstraling dan zijn collega's - dat zou althans het streven moeten zijn. Laat ons eens proberen de typische kenmerken van een aantal grote vakgenoten te definiëren.
David Copperfield wil voor alles zijn toeschouwers amuseren en bereikt dat doel door alle middelen van het theater in de strijd te werpen: naast het goochelen zelf zijn dat o.m. choreografie, lichteffecten, muziek - het complete arsenaal aan showtechniek. Siegfried en Roy willen vooral hun publiek volkomen verbijsteren, ze schijnen soms wezens van een andere planeet te zijn. Cardini en later Fred Kaps acteerden vaak verbazing over hun eigen trucs, zo van 'Wat me nu toch allemaal overkomt' (denk aan de zouttruc van Kaps). Jean Marc symboliseerde (evenals Freddy Fah) de typische oh-la-la charme van de echte Parijzenaar. Hij stond soms regelrecht te flirten met de zaal. Dai Vernon daarentegen was de 'magician for magicians'. Aan een lekenpubliek had hij in feite geen boodschap. De maker van de foto bij dit artikel had dat goed gezien: Dai Vernon kijkt naar zijn kaartspel, niet naar de toeschouwers. Hans Kazàn bevestigt in al zijn interviews dat hij in zijn werk vooral beminnelijkheid uit wil stralen. Geen slecht uitgangspunt overigens, Toen Maurice Chevalier eens gevraagd werd naar de geheimen van zijn succes, antwoordde hij: 'Dit vak heeft maar één geheim: het publiek moet je aardig vinden!'
Zelfkennis.
De oude Grieken hadden een spreuk: 'Ken uzelve!' maar voor velen is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch zou u moeten proberen en ik wend mij nu vooral tot de wat jongere vakbroeders uw eigen karakter zo goed mogelijk te analyseren. Wanneer u een vrij nerveus type bent, dat snel praat en druk gesticuleert, neemt u dan bij table-magic behoorlijk wat gas terug, anders wordt uw publiek net zo nerveus en dat kan niet de bedoeling zijn. Wanneer u daarentegen meer een bedachtzaam type mens bent, dat uitgebreid voor alles de tijd neemt, dan zou u bij uw goochelshows het tempo bewust moeten opvoeren. Doet u dat niet, dan ligt het gevaar op de loer dat uw goochelen (hoe goed ook) min of meer als 'sloom' wordt ervaren.Op congressen en daarbuiten heb ik helaas moeten constateren dat sommige jonge goochelaars wel talent hebben, maar al jaren geen millimeter verder zijn gekomen. Ze staan op een dood punt en de zwakheden in hun nummer zijn muurvast ingeroeste fouten geworden. Voor die collega's heb ik wellicht een bruikbaar advies. Gaat u eens praten met een showregisseur, die zelf NIET goochelt. Regisseurs zijn er beroepshalve in getraind snel de zwakke en de sterke kanten van iemands persoonlijkheid te ontdekken. Hoe vaak lees je niet uitspraken als: 'Regisseur X heeft mij dingen laten doen, waarvan ik me nooit bewust was dat ik ze kon!' Wanneer u echt op zo'n dood punt bent aangeland, dan kan wat geld voor regiehulp wel eens een verstandige investering blijken te zijn.
Er bestaan ook een paar boeken, die u kunnen helpen uitstraling en personality te verbeteren. De titels vindt u aan het slot van dit artikel. De lectuur van deze boeken zal u gegarandeerd aan het denken zetten en u impulsen geven, waarmee u uw voordeel kunt doen.
Fouten wegwerken.
Het is soms verbijsterend te zien hoeveel er in de showbusiness fout gedaan wordt, meestal omdat er te weinig nagedacht wordt over de grondslagen van het métier. Ik noem een paar fouten. Het begint al met het kiezen van een artiestennaam. Sommige musici en acteurs weigeren hardnekkig hun geboortenaam te veranderen. Je krijgt dan namen die aan ziektes of gebreken doen denken (Feike Asma, Shirley Swerus, Marga Bult), namen die door iedereen verhaspeld en verkeerd geschreven worden (Gees Linnebank) of namen die geen mens in het buitenland kan uitspreken (Deutekom, en dat terwijl de zangeres Christina Engel heet). Kies ook geen naam die teveel op die van een beroemde collega lijkt (in de jaren zestig was er een zekere Fred Rops op reis) en vermijd ook dat antieke achtervoegsel -ini (Professor Jansenini kan anno 1996 echt niet meer). En - gouden regel in de showbusiness - hoe korter een naam, des te beter!Kies het juiste costuum. Zelfs een doorgewinterde vakman als Paul Daniëls zat er in de recente tv-serie 'Secrets' volkomen naast, wat dat betreft, Een nogal snobbish nachtclubdecor contrasteerde zo hevig met hoe Daniëls gekleed was dat er een stijlbreuk ontstond, die zelfs leken opviel.
Maak gebruik van de pluspunten waarmee u geboren bent. Hebt u een aanstekelijke lach, gebruik die dan ook in uw werk (het voorbeeld is hier Ron Brandsteder!). Lacht u privé erg weinig, dan zou u het tijdens uw goochelact misschien beter op de geheimzinnige toer kunnen gooien.
Kijk uw publiek aan. Oogcontact is enorm belangrijk, zowel bij toneelgoochelen als in close-up magic. Over dit onderwerp heb ik vroeger al uitvoerig geschreven, ik verwijs dus simpelweg naar Informagie van mei 1993.
Onder het motto 'in showbusiness ben je nooit uitgeleerd' adviseer ik u een of meer van de hieronder genoemde boeken te lezen. Ook al haalt u er maar een paar bruikbare raadgevingen uit, dan is de moeite niet vergeefs geweest. Datzelfde hoop ik uiteraard van deze beide artikelen over persoonlijkheidsontwikkeling. Onderschat u bet belang van dit thema niet, het is de basis van ons vak.
Dick Harris
Aanbevolen lectuur.
Dariel Fitzkee:Showmanship for Magicians (vraag uw dealer)
Henning Nelms:
Magic and Showmanship (idem)
Peter Sichrovsky:
Persoonlijkheid en carrière (uit Intermediair, 1981)
Dit artikel is gepubliceerd op donderdag 13 maart 2014 om 08.13 uur en komt uit de Informagie (jaargang 7, nummer 5, mei/juni 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.