U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | WonderWereld (1/1)
WonderWereld (1/1)
Tommy Wonder doet verslag van zijn wereldomvattende reizen. Dit keer bericht hij uit Japan en Engeland, en geeft suggesties voor het close-up concours.Japan
Begin mei van dit jaar is er in Kitakiushu Japan een goochelcongres geweest met drie galashows zoals je ze nergens tegenkomt, met de best denkbare acts. Op een van de avonden bijvoorbeeld bestond de tweede helft van de show uit een optreden van Lance Burton gevolgd door Jeff McBride. Op welk congres kom je zoiets tegen? Al dit goochelgeweld was mogelijk omdat het congres voor een groot deel betaald werd door het hotel. Het was namelijk de opening van een nieuw hotel, en de drie galashows waren onderdeel van de openingsactiviteiten. Een van de mensen die daar ook optrad was Finn John. Maar niet met het optreden dat we van hem gewend zijn: geen zwevende bal bijvoorbeeld! Het optreden was meer wat hij laatste jaren ook in zijn lezing deed. Zeepbellen, rook, tennisballen, etc. met jazzmuziek op de achtergrond. Heel rustig gebracht, maar wel met een enorme personality. Ik denk dat in dit nieuwe optreden zijn persoonlijkheid nog meer naar voren komt als in zijn vroeger act. In ieder geval had hij een fantastisch succes, waarschijnlijk het meeste van iedereen. Het is geweldig om te zien hoe iemand een zaal met ruim tweeduizend mensen weet te boeien met een paar kleine dingen en daar véél succes mee behaalt, meer dan anderen die daar staan met een hoop rook, vuurwerk en "sensaties". Een bewijs dat alles uiteindelijk draait om de persoon van de goochelaar, in plaats van om de trucs. De act eindigde met zijn bekende truc met de stropdas. Ook in Japan was Barclay Shaw. Een naam die niet bepaald bekend is in de goochelwereld. Je zult hem ook niet tegenkomen op congressen. Toch is het een man die al vele jaren in Vegas werkt. Hij heeft verschillende acts met marionetten, waarbij de poppen perfect allerlei emoties uitbeelden door heel subtiele beweginkjes. Naast de marionetten-acts vertoont hij ook enkele illusies. Nooit heb ik een betere versie van de zwevende dame gezien als van hem, werkelijk ongelooflijk mooi!Jeff McBride
Jeff McBride vertelde me dat hij bezig is met een nieuwe show: een one-man show van wel liefst twee uur! Deze show ging eind juli in New York in première. Naast zijn bekende act zoals we die op congressen hebben kunnen zien, heb ik al heel wat materiaal van hem bewonderd. Het is niet voor te stellen wat een creativiteit hij heeft. Wat hij vertelde over zijn nieuwe show belooft het weer heel bijzonder te worden.B.M.S.
De British Magical Society viert dit jaar haar 85ste verjaardag en is waarschijnlijk de oudste goochelvereniging van de wereld. Een en ander werd gevierd met een groots congres in Birmingham. Een congres met maar liefst negen lectures, twee shows (waarvan een ook voor het "gewone" publiek toegankelijk was), een close-up show met acht artiesten en een concours voor cabaretgoochelen en een concours close-up. Het programma was zo overladen dat als je alles wilde meemaken er absoluut geen tijd was om iets te eten. Interessant was dat beide concoursen bedoeld waren voor commerciële acts. De condities om op te treden waren op de praktijk geënt. Een close-up optreden bijvoorbeeld moest men vertonen in vier verschillende situaties: een maal in een restaurant, waar ook daadwerkelijk mensen aan het dineren waren, een maal in een bar met luide muziek (en drank), in een soort huiskamer rond het haardvuur en een maal in een situatie zoals close-up meestal op congressen wordt vertoond.Close-up draaiboek
Een dergelijke manier om een close-up concours te organiseren lijkt mij persoonlijk veel beter dan het meestal gebeurt. Niet alleen kunnen mensen die praktijkgericht werken dan echt uit de verf komen, maar de stimulerende werking die van het concours kan uitgaan zorgt er dan voor dat men meer 'echte' close-up acts gaat samenstellen. Het is altijd jammer wanneer iemand voor een congres een nummer maakt dat er misschien wel spectaculair uitziet, maar waar je in de praktijk niets aan hebt. Ik moet bijvoorbeeld terugdenken aan het congres in Delft waar we toen ook een praktijksituatie hadden met table-hopping. Dat was toen zeer geslaagd. Helaas, latere pogingen in die richting slaagden niet, omdat er aan een aantal randvoorwaarden niet werd voldaan. Het is jammer dat we hierdoor weer in de oude 'kunstmatige' situatie beland zijn. Jammer, omdat naar mijn mening close-up goochelen hierdoor niet op een hoger plan wordt gebracht. Misschien is het een idee om hiervoor eens met een aantal mensen een draaiboek samen te stellen, waarin ook die randvoorwaarden worden aangegeven, zodat toekomstige congrescomités dit als leidraad kunnen gebruiken om hun concours te organiseren.Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 31 december 2016 om 11.35 uur en komt uit de Informagie (jaargang 1, nummer 1, september/oktober 1989), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.