Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Welke trucs mogen in het repertoire niet ontbreken?

Welke trucs mogen in het repertoire niet ontbreken?

Strikt persoonlijk: magiërs over hun vak

Een dozijn actieve Nederlandse goochelaars geeft antwoord op de vraag: "Welke drie trucs mogen in het repertoire van een serieuze goochelaar niet ontbreken?"

Arnoud van Delden:

In feite moet iedereen drie effecten doen waaraan hij/zij het meeste plezier beleeft en die in zijn/haar handen succesvol zijn.
Experimenteren en ervaring kunnen dit leren. Classics als beker- en ringenspel etc. zijn belangrijke effecten die bestudeerd kunnen worden om hun basisgrepen en effectbouwstenen - wat niet betekent dat ze in geen enkel repertoire mogen ontbreken.
Vertonen is zinvol als men persoonlijk iets aan het effect kan bijdragen.

Tonny van Dommelen:

Wat iedereen in zijn repertoire heeft, moet je als serieuze goochelaar juist niet in je repertoire hebben. Je moet mijns inziens wel de volgende trucs beheersen: een cup routine (een, twee, drie of meer cups), een linking ring routine (ringen van metaal, touw of zijde) en een touwroutine.

Minze Dijksma:

In de eerste plaats een originele truc. Verder zou ik de vraag willen omdraaien: "Welke trucs moet je beslist niet instuderen?" Antwoord: het ringenspel. Dit bespaart de congrestoeschouwer veel beschaafd toekijken. Richard Ross was op dit gebied the sky. En voorts de pompon - want dan ben ik nog de enige die deze truc vertoont...

Eric Eswin:

Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, want het antwoord hangt af van de vertoner. Ik ben een overtuigd aanhanger van de gedachte dat er geen slechte (of simpele) trucs bestaan, maar alleen slechte vertoners. Die maken een truc slecht of goed, simpel of begeesterend. Daarom kun je trucs ook niet indelen in eenvoudige trucs ("die iedereen kent"), die je aan iedereen kunt verklaren en trucs die "echte goocheltrucs" zijn. Wat voor de één een onnozel trucje is, is voor de ander zijn broodwinning. Waar het op aankomt, is de presentatie, de misdirection en het overdragen van een magische sfeer.

Ferry Gerats:

Gelukkig hoeft een goochelnummer geen verplichte figuren/trucs te bevatten om aan een bepaalde standaard te voldoen. Indien dit wel het geval zou zijn, zou dit eenvormigheid tot gevolg hebben, wat niet zo wenselijk is voor potientiële opdrachtgevers.
Deze mogen immers bij elke goochelaar een eigen programma verwachten. In het verleden zijn er in Amerika impresariaten geweest die geen goochelaars wensten te engageren die met duiven werkten, omdat nagenoeg iedereen dat deed. Afgezien van het feit dat het dus commercieel beter is om een grote verscheidenheid aan effecten te hebben, vind ik ook dat iedereen de artistieke vrijheid moet hebben om zich met die effecten bezig te houden, die hem of haar het meeste aanspreken.

Flip Hallema:

Je zou zeggen dat als een goochelaar echt serieus is, hij niet drie trucs in zijn repertoire gaat opnemen die anderen op hun verplichte lijstje hebben staan. Hij zal juist op zoek gaan naar exclusieve effecten. Ik denk dat de vraag er in wezen om gaat, welke drie trucs een beginner nodig zou kunnen hebben om zich zo snel en grondig mogelijk bewust te worden van diverse psychologische en technische goochelprincipes en hun presentatie. Je denkt dan al gauw aan het bekerspel, dat vele eeuwen als basistruc voor goochelaars gold (voor de volhouders dan, want om het goed te presenteren is niet makkelijk).

Mijn keuze wordt:
1. Een muntenroutine, die men min of meer à l'improviste overal vertonen kan, met verschijnen, verdwijnen, veranderen, vermeerderden en toeschouwersdeelname.
2. Een truc waarbij dode stof ogenschijnlijk tot leven wordt gebracht (acrobaat-lucifersdoosje, geestenzakdoek e.d.) en/of waarbij zwaartekracht opgeheven wordt (van zwevend bankbiljet tot zombie). Het accent ligt hier op het dramatisch talent.
3. Dit talent is helemaal nodig bij het vertonen van een "psychische" truc (zoals impromptu boektest, center tear).

Peter Josto:

Een openingsnummer, een slotnummer en een nummer ertussen. Verder valt er geen zinnig antwoord op deze vraag te geven, omdat het niet de bedoeling is dat iedere goochelaar drie trucs vertoont die zijn gewaardeerde collegae ook vertonen.

Magiër Mantra:

Waarom in trucs denken? Daar gaat het niet om, daar zit het publiek niet op te wachten. Trucs dienen slechts als gereedschap.

Richard Ross:

Afhankelijk van de wijze van presentatie en de keuze van repertoire zie ik de zogeheten biljartbalroutine als basis voor de manipulator. Klassiekers als de eierzak of touwkniproutine zijn goed voor de babbelaar. En waar het publiek in de meeste impromptu-situaties om vraagt: "Doe eens een kaarttruc..."

Mike Shera:

Op deze vraag durf ik eigenlijk geen antwoord te geven, omdat ik niet denk dat er een effect is wat iedereen per se in zijn/haar repertoire moet hebben. Wat iemand in het programma heeft, hangt volgens mij af van wat passend is en waarmee men zich van zijn sterkste kant laat zien.
In beroepsmatige zin moet een artiest veelzijdig zijn en die effecten en presentatietechnieken beheersen waarmee op verschillende momenten op verschillende doelgroepen kan worden ingespeeld (denk aan werken in restaurants, theaters, discotheken en voor kinderen).

Ted Winkel:

Deze vraag is niet te beantwoorden: er zijn geen trucs die per se gedaan moeten worden. Ik verwijs hierbij graag naar mijn uitspraak als juryvoorzitter van het congres in Breda: "Een beginnend goochelaar zoekt naar trucs die andere goochelaars ook doen; een gevorderde in de goochelkunst zoekt naar trucs die anderen niet doen."

Tommy Wonder:

Als je dagdroomt, je fantasie de vrije loop laat en jezelf in die fantasie de meest fantastische dingen ziet doen, niet gehinderd door wat in de praktijk al dan niet mogelijk is, dan zijn dàt de trucs die in je repertoire niet mogen ontbreken.

Verzameld door Hubrecht Duijker


Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 16 januari 2016 om 12.00 uur en komt uit de Informagie (jaargang 4, nummer 4, maart/april 1993), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van eindredacteur Bert Speelman geplaatst op deze website.

Op zoek naar een goochelaar met klasse? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand juni.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder