Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Ongeschreven regels (1)

Ongeschreven regels (1)

Mag ik eens een onderwerp aansnijden dat mij - hand op het hart - een leven lang heeft verbaasd? Ik doel op het feit dat er over de puur technische aspecten van de goochelkunst hele bibliotheken zijn volgeschreven, terwijl er over de showbusiness-kant van datzelfde goochelen hooguit een handjevol goede publicaties te vinden is. Er bestaan lijvige boekwerken over piepkleine onderdelen van onze kunst (denkt u maar eens aan Keith Clark's 'Encyclopedia of Cigarette Tricks'), maar als het om presenteren, om het verkopen van een nummer gaat, struikel je over vage algemeenheden als 'het is niet wat je doet, maar hoe je het doet' of 'zorg voor toepasselijke muziek'.

Volgens mijn rotsvaste overtuiging berust het succes van een eersteklas goochelact voor 10% op technische vaardigheid en voor 90% op het 'artiest zijn'. Maar hoe leer je al die kneepjes, die 'tricks of the trade' die met de presentatie te maken hebben? Uit eigen ervaring ken ik dat probleem goed. Bekijkt u nog eens die jeugdfoto van mij in het vorige nummer van lnformagie. Dat kaartspel is in orde; mijn leermeester Flezki had me geleerd een spel zo uit te waaieren dat alle 52 indexen zichtbaar zijn. Maar niemand had me verteld dat je als aankomend artiest ook moet zorgen voor een behoorlijk kostuum en een correct zittend overhemd, wanneer je je met zo'n fraaie kaartenwaaier laat fotograferen... Met schade en schande leer je zulke dingen.

In een tweetal artikelen zou ik graag eens gedetailleerd willen ingaan op een paar ongeschreven regels in de showbusiness. Want vergeet u één ding nooit: waar we allemaal dagelijks mee bezig zijn IS showbusiness. Op het moment dat u dit leest, zijn tientallen goochelaars zorgvuldig bezig een concoursnummer voor Zwolle voor te bereiden. Oprecht hoop ik dat de nu volgende ontboezemingen mee kunnen helpen enkele veel gemaakte fouten te corrigeren.

Begin

De annonce is geweest, het doek gaat op, de artiest betreedt het toneel, hij krijgt applaus en begint zijn nummer. Wat kun je dáár nou verkeerd aan doen, hoor ik sommigen zeggen. Veel! De meest gemaakte fouten zijn: na de annonce duurt het te lang voor het doek opengaat; de goochelaar wacht te lang met opkomen; de muziek start te laat; het toneel is te donker; de artiest weet niet hoe hij applaus moet nemen. Hier dus de eerste ongeschreven regels, voornamelijk de timing betreffend. Een perfecte opkomst speelt zich als volgt af. Onmiddellijk na de annonce zwaait het doek open. Het toneel is goed verlicht; zodat het publiek tafeltje(s) en andere rekwisieten duidelijk kan zien. Voor die eerste indruk is drie seconden de juiste tijd, niet meer en niet minder. De goochelaar betreedt precies na die drie seconden het toneel en loopt regelrecht naar voren. Zo ver mogelijk, maar wel zo dat hij niet buiten het licht staat. Hij kijkt zijn publiek aan, dankt voor het openingsapplaus en begint zijn nummer. En wanneer start de muziek? Ofwel exact op het moment dat het doek opengaat, óf een fractie daarvoor. Nóóit, nóóit, nóóit later. Zo hoort een opkomst getimed te zijn en niet anders. Mocht u die laatste bewering arrogant voorkomen, bedenkt u dan dat ik deze regels niet ter plekke verzin, maar dat ik weergeef hoe een juiste opkomst overal en altijd dient te verlopen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar daarvoor moet dan wel een heel goede reden zijn. Die redenen hebben meestal met de inhoud, het idee of de lijn van het nummer te maken en zijn uiteraard van geval tot geval verschillend. Maar nogmaals, als u de hier beschreven regels ('wetten' zou ik bijna zeggen) overtreedt, vraagt u zich dan wel honderdmaal af of de reden daarvoor verantwoord en doorslaggevend is.

Publiek

Zonder publiek, zonder toeschouwers is elk optreden zinloos. Een waarheid als een koe, zou je denken. Toch zien we steeds weer goochelaars die meer voor zichzelf dan voor hun publiek staan te werken. Soms heb ik wel eens het gevoel dat die goochelaars in de beslotenheid van hun woonkamer maandenlang voor de spiegel techniek hebben staan oefenen, en nu absoluut niet begrijpen dat ze plotseling voor een zaal vol mensen optreden. Publiek mag dan wel eens dom genoemd worden, maar geloof me, een toeschouwer merkt feilloos of hij wel of niet betrokken wordt bij het toneelgebeuren. Wanneer de artiest slechts een doodenkele keer de zaal in kijkt en voor de rest hoofdzakelijk voor zichzelf staat te goochelen, verliest het publiek gegarandeerd zijn interesse.

Dat oogcontact met de zaal is een wezenlijk bestanddeel van welk optreden dan ook; het moet het althans zijn. Een meester op dit gebied was en is Toon Hermans. Als Toon tien minuten op het toneel van Carré staat, heeft elk van de tweeduizend toeschouwers in dat enorme theater het gevoel dat Toon hem of haar minstens éénmaal recht in de ogen heeft gekeken. Zo slaagt hij er in van een ruimte als Carré binnen een kwartier één grote gezellige huiskamer te maken. De techniek (die Toon naar eigen zeggen van Maurice Chevalier geleerd heeft) komt goedbeschouwd neer op een foefje. Het geheim is dat je zo'n theater in vakken verdeelt: parket links, balkon rechts, enzovoort, Probeert u tijdens uw optreden zoveel mogelijk van die blokken toeschouwers minstens éénmaal aan te kijken. Zoiets moet aangeleerd worden, temeer daar u uw ogen ook nog voor de goochelattributen nodig hebt. Er bestaat een middel om deze techniek thuis te oefenen. Als u uw trucs voor de spiegel repeteert, probeert u er dan achter te komen welke handelingen u kunt verrichten zonder naar de rekwisieten te kijken. Het zijn er veel meer dan u vermoedt! Wie een doek in een koker stopt, hoeft het doekje echt niet continu in de gaten te houden. Neemt u de proef op de som: probeert u eens een hele truc met gesloten ogen te vertonen. U zult verrast zijn te bemerken hoeveel momenten er beschikbaar zijn om de zaal in te kijken. Het Odeon in Zwolle is een droom van een schouwburg; het zou doodjammer zijn daar uitsluitend en alleen de eerste drie rijen aan te kijken.

Met opzet ben ik bij dit punt zo lang stil blijven staan, omdat veel goochelaars niet beseffen dat je ook zulke dingen moet oefenen. Misschien kost het u moeite zich thuis bij het repeteren van de trucs voor te stellen dat u op het toneel van een grote schouwburg staat; laat u rustig uw fantasie de vrije loop. Als u de techniek eenmaal beheerst, zult u er niet alleen in Zwolle voordeel van hebben, maar overal waar u optreedt.

Meer over de 'ongeschreven regels van de showbusiness' in het volgende nummer.

Dick Harris


Dit artikel is gepubliceerd op vrijdag 5 februari 2016 om 10.50 uur en komt uit de Informagie (jaargang 4, nummer 5, mei/juni 1993), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van eindredacteur Bert Speelman geplaatst op deze website.

Gratis advies bij het zoeken naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand oktober.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder