Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Magische zaken - Referentie uit bekende bron

Magische zaken - Referentie uit bekende bron

Over de zakelijke aspecten van het goochelen komt dit keer een gastschrijver aan het woord van buiten de goochelwereld. Dit is niemand minder dan Hans Ferrée, reclame-adviseur, tekstschrijver en auteur van talrijke boeken, waaronder standaardwerken op de gebieden van creativiteit en marketing.

Jezelf 'verkopen' is een vak apart. En dat geldt met name als de andere partij niet weet wie je bent en wat je kunt. Daar sta je dan met je goeie gedrag tegenover zo'n sceptische figuur als in bijgaande advertentie, die al 40 jaar door de Amerikaanse vakpers circuleert. En die op weergaloze wijze het belang onderstreept van referentie en reclame als steun in de rug voor iedereen die iets wil verkopen. Zichzelf, bijvoorbeeld.

Ik moest aan deze advertentie denken toen Hubrecht Duijker mij vroeg of ik voor goochelaars misschien wat commerciële tips wilde geven zoals ik dat al jaren in media voor andere branches doe. Dat vind ik erg moeilijk omdat ik absoluut geen benul heb hoe de relatie artiesten enerzijds en opdrachtgevers anderzijds in elkaar steekt. Ik kan alleen zeggen dat reclame en referentie voor IEDEREEN belangrijk zijn. Dat ik bijvoorbeeld op dit moment de naam ken van één goochelaar, komt omdat ik een mailing ontving van Jan Paymans, die zich aanbiedt als entertainer aan tafel bij (bedrijfs)feestjes en dergelijke. 'Goh, ja, leuk idee, dat moet ik onthouden' was mijn reactie, die je kunt beschouwen als puur reclame-effect. Reclame brengt mensen op een idee waar ze anders niet aan gedacht zouden hebben.

Aanbevolen door Misset Horeca

De volgende stap is het vinden van een referentie die helpt mogelijke weerstanden bij een bepaalde doelgroep te overwinnen. Welnu, die krijgt u van mij cadeau. Wanneer u uw diensten aanbiedt aan mogelijke opdrachtgevers in de horeca, mag u verwijzen naar mijn veelgelezen rubriek 'Goed Idee' in het toonaangevende vakblad van die branche, Misset Horeca. Daarin schreef ik:
'Wat zie je het toch weinig, en wat is het toch leuk: een goochelaar uit de sector (ieder vak heeft zijn specialisme) 'Micromagie' die op de rand van de tafel, onder de neus van de aanzittenden, hen bij de neus neemt met zijn trucs. Ik heb dat laatst tijdens een gala-avond, waarbij je aan tafel zit met een paar mensen die je niet kent, waardoor de conversatie vaak wat stroef verloopt, weer eens mogen meemaken. De collectieve verbazing over de getoonde kunstjes schept een band, waardoor de stemming en de conversatie aan tafel weer een positieve injectie krijgen. Een 'aanrader' voor restaurants en hotels die veel in partijen doen!'

Een 'Magic Brunch' bijvoorbeeld

De derde stap om een 'verkoop' rond te krijgen is: biedt een concreet 'produkt' aan. Een paar jaar geleden was de brunch, met name op zondag, de exclusiviteit van 'n paar luxe hotel-restaurants. Nu steeds meer horecabedrijven de brunch in hun programma hebben opgenomen, wordt het tijd voor een brunch met 'toegevoegde waarde'. U kunt daar het idee voor leveren. Een Abracadabra Brunch bijvoorbeeld. Of Tovertafelen. Als de restaurateur vraagt hoe hij dat dan moet aankleden, kunt u daar ook suggesties voor leveren. Het buffet kan worden aangekleed met diverse attributen die met uw stiel te maken hebben, zoals hoge hoeden waaruit suikerwerk- of ijskonijnen te voorschijn komen. Gerechten kunnen namen dragen als Tommy Cooper Cocktail, HocusPocusSalade, HoudiniHam, Tovertaart enzovoort.

Verder durf ik niet te gaan, want hier mee zijn we al bij de echte artistieke invulling gekomen, en dat is uw pakkie-an en niet het mijne.

Veel succes!

Hans Ferrée


Dit artikel is gepubliceerd op maandag 27 februari 2017 om 01.12 uur en komt uit de Informagie (jaargang 1, nummer 4, maart/april 1990), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.

Op zoek naar een goochelaar met klasse? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand maart.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder