Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Magische zaken - Geen fooi

Magische zaken - Geen fooi

door Tonny van Dommelen

Impresario’s, theaterbureaus, organisatiebureaus, artists promotions, adviesbureaus, show producenten en de sectie 'artiesten en musici' van gewestelijke arbeidsbureaus: dit zijn ongeveer de organisaties die zich opwerpen als werkverschaffers voor artiesten, waaronder goochelaars. Hoe worden deze goochelaars gehonoreerd?

In dit kleine land met zijn toch al betrekkelijke geringe hoeveelheid werk zijn er bij de Kamers van Koophandel ongeveer 1400 bemiddelingsbedrijven ingeschreven. Het vermoeden bestaat echter dat er in werkelijkheid zo'n 2000 actief zijn, en er wordt zelfs gesproken over ongeveer 2500. Dit zijn dus allemaal bedrijven die via artiesten willen verdienen, en liefst zo veel mogelijk (met uitzondering van de gewestelijke arbeidsbureaus). Voor de artiesten is het heel moeilijk om goede van kwade bureaus te onderscheiden, en datzelfde geldt eigenlijk voor de opdrachtgevers.

Hoe is het gekomen?

Natuurlijk bestaan er nog wel bekwame en betrouwbare theaterbureaus, maar deze komen amper aan bod. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Laten wij even in het verleden gaan. In 1927 werd bij de wet een tiental impressario's aangewezen. Deze mochten bemiddelen tussen artiesten en opdrachtgevers, en ontvingen hiervoor 10 procent van de gage. Na de oorlog barstte de schnabbeltoer los. De impressario's vonden dit een minderwaardige activiteit en hielden zich bij theaters, circussen en nachtclubs. Bovendien had de wet niet in de opvolging voorzien van het kleine aantal geconcessioneerde impressario's; dit stierf dus langzaam uit. Zodoende werden de theaterbureaus in het leven geroepen.

Theaterbureaus

Deze bureaus bemiddelden niet. Zij 'kochten' de artiesten en 'verkochten' ze door.

Dat daar meer dan 10 procent tussen zat, vond men vanzelfsprekend. Het theaterbureau begeleidde de artiest, stelde het programma ter plekke samen, en betaalde na afloop contant uit. Dit betekende dat de bureaus over voldoende kapitaal moesten beschikken, want zij schoten immers de gages voor. Op een gegeven moment werd dit als te bezwaarlijk ondervonden, waarna de bureaus de gage per giro overmaakten. Hiervan werd onmiddellijk grof misbruik gemaakt, want artiesten moesten nu ineens vier tot zes maanden op hun geld wachten. Het was niet meer het bureau dat over kapitaal moest beschikken, maar de artiest. Dit betekende tevens dat voortaan iedereen een theaterbureau kon beginnen zonder een cent te bezitten.

Onmogelijke omstandigheden

Vervolgens verenigden de theaterbureaus zich in de Vecta. Deze voerde een groot aantal processen tegen vooral de gewestelijke arbeidsbureaus - want deze bemiddelden zónder winstoogmerk. De Vecta procedeerde uiteraard ten behoeve en bescherming van de eigen leden, en niet te bate van de artiesten. Door een veel te groot aantal theaterbureaus en andere bemiddelende bedrijven is de concurrentie inmiddels moordend geworden. Geen van hen kan zich permitteren om 'nee' te zeggen tegen een opdrachtgever. Het resultaat is dat goochelaars vaak moeten werken onder speciaal voor hen ongunstige omstandigheden. Dit is een van de redenen waarom ik met mijn toneelnummer ben gestopt.

Geringe betrokkenheid

De meeste theaterbureaus zijn ook niet meer geïnteresseerd in de kwaliteit van de artiesten, en zijn vaak ook niet (meer) aanwezig bij optredens. De zaken worden van achter de PC gedaan en de artiest moet er maar het beste van maken. Hoofdzaak voor de bureaus is dat de artiest goedkoop is, zodat hun eigen winst zo hoog mogelijk wordt. De wettelijk aangewezen impressario's kenden destijds het vak en de artiesten. Zij wisten bijvoorbeeld welk nummer zij in welke zaak moesten zetten om een optimaal succes te krijgen. De bemiddelaars van het eerste uur konden een artiest zelfs mede beoordelen op basis van het applaus dat hij of zij kreeg. Veel van de tegenwoordige organisaties handelen in alles - waaronder artiesten - en weten dikwijls geheel niets van het vak. Dat is moeilijk voor elke artiest, maar in het bijzonder voor de goochelaar. Een goochelnummer stelt nu eenmaal bepaalde eisen aan de omgeving. Misschien heeft dit ook de populariteit van het tafelgoochelen gestimuleerd. Een tafelgoochelaar kan immers overal werken - zij het dat hij wèl moet vechten tegen soms keiharde muziek. Het heeft in de meeste gevallen weinig zin dat de goochelaar informatie inwint over de zaak waar hij moet werken, want - zoals gezegd - de bureaus weten het niet…

Kwaliteit als wapen

De enige manier om zich tegen bovenstaande praktijken te wapenen is om kwaliteit te leveren en daarvoor een zeer behoorlijke honorering te vragen. Kwaliteit wil zeggen: een onberispelijk uiterlijk, goede, als het kan luxe apparatuur, een feilloze techniek en een uitgebreid repertoire. Bovendien is tegenwoordig de elementaire kennis van de moderne talen eigenlijk een vereiste. Door een behoorlijke beloning te vragen dient de goochelaar zichzelf en de goochelkunst in het algemeen. Zo'n goochelaar zal gerespecteerd worden en als een waardevol 'goed' behandeld worden. De serieuze beoefenaar van ons vak stelt zich niet tevreden met een fooi, maar laat dat over aan de beunhazen en knoeikonijnen. Dat klinkt wellicht hard, maar niets is zo kwetsbaar als de reputatie van een artiest. Wanneer in het vak eenmaal bekend is dat iemand goedkoop is, wordt het heel moeilijk om toegang te krijgen tot het betere werk. Met enige dichterlijke vrijheid zou je kunnen zeggen: wie eenmaal voor een dubbeltje gegoocheld heeft, zal nooit meer een kwartje krijgen.


Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 14 januari 2017 om 10.50 uur en komt uit de Informagie (jaargang 1, nummer 2, november/december 1989), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.

Op zoek naar een goochelaar met klasse? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand maart.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder