Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Juryrapport concours 1992

Juryrapport concours 1992

In aansluiting op het congresverslag, dat in het vorige nummer van Informagie werd gepubliceerd, volgt hier het rapport van de concoursjury. Dit rapport werd geschreven door juryvoorzitter Flip Hallema en wordt hier integraal weergegeven.

Inleiding

Het mogen beoordelen van zo veel verschillende goochelnummers is een voorrecht, maar ook een zwaar en verantwoordelijk werk. Deze jury heeft het met plezier en in een goede onderlinge verstandhouding gedaan, waarbij het wat faciliteiten betreft aangenaam uitkwam dat leke-jurylid de heer De Jager tevens directeur van De Leeuwenhorst is. De praktische steun van reserve-jurylid Frans de Groot betekende een enorme verlichting van het werk.

Na het congres deed een gerucht de ronde dat iemand van het N.M.U-bestuur de jury verzocht zou hebben om laag te beoordelen. Dit wil ik afdoen als nonsens. Ik denk namens mijn mede juryleden te spreken dat wij een dergelijk verzoek ten stelligste zouden hebben afgewezen. Sommige deelnemers zullen de beoordeling van hun nummer als pijnlijk ervaren. Vergeet dan niet: het is slechts een beoordeling van een nummer, niet een veroordeling van de persoon. De meeste concoursdeelnemers hebben keihard, met veel liefde en enthousiasme aan hun nummer gewerkt, met terechte of onterechte verwachtingen, en wij als publiek mogen voor hun optreden dankbaar zijn.

Als een verstandig mens negatieve kritiek ontvangt, slikt hij even om deze te verwerken, doet er iets positiefs mee en komt tot vreugde van iedereen sterker terug.

Tenslotte: tot verbazing van haarzelf heeft de jury, handelend volgens de naar haar idee juiste opvatting van de richtlijnen, helaas niet de verenigingsprijs kunnen uitreiken, wat zowel voor de N.B.G. als voor de M.K.A. terecht een teleurstelling moet zijn geweest.

Panta Rhei (G.K.A.)

Kindergoochelen; 286 punten
Van de vier deelnemers in deze categorie was hij de enige die wat echte eigen fantasie in zijn nummer toonde. Helaas echter kwam deze niet helemaal over. Pantha Rhei speelde niet op de zaal en zijn verhaal was te langdradig, te monotoon en moeilijk te volgen, ook door volwassenen. Matige techniek zonder flair. Toch wel enige aardige vondsten. Zou nog iets meer zorg moeten besteden aan de aankleding, ook wat zijn kostuum betreft, en aan zijn uitspraak. Geen erg hoge amusementswaarde: de kinderen in deze zaal verloren hun aandacht. Maar mogelijk best acceptabel voor kinderen van de eerste en tweede klas van de lagere school.

Henk Driessen (N.B.G.)

Kindergoochelen; 490 punten
Hier stond een professionele routinier. Over het geheel wat al te geroutineerd, met een tendens in zijn presentatie die overkomt als gevaarlijk dicht bij onverschilligheid en cynisme. Aan de andere kant is het nonchalante, "perige" karakter mogelijk een van de punten die Henk zo duidelijk goed bij de kinderen laat overkomen. Hoewel iets meer gevoel en tactische behandeling van de kinderen geen kwaad zou kunnen. Zijn techniek en uitspraak waren beide af en toe wat slordig; hij sprak vaak te snel. Opbouw van zijn programma is doordacht en goed; aansprekend thema en de attributen fraai verzorgd. De kinderen hadden veel plezier, een echt feest. Het is duidelijk dat hij, slim en met leuke woordgrapjes, goed op de kinderen inspeelt. (2e prijs)

Mr. Pico (N.B.G.)

Kindergoochelen; 330 punten
De door de voorafgaande concoursant en de presentator opgebouwde feestsfeer werkte in het nadeel van Mr. Pico. Hij kwam met een braaf en fantasieloos standaardnummer, dat enigszins schoolmeesterachtig, maar toch niet echt voor kinderen gebracht werd. Door zijn niet zo krachtige stem en te veel monoloog begonnen de kinderen ook te praten. Maakt keurige indruk. Door zijn gedistingeerde grijze haren zouden sommigen in hem wel een tovenaar kunnen zien, maar hij miste hier warmte en overtuigingskracht. Als standaardpresentatie van standaardtrucs niet onredelijk van kwaliteit - maar waarom hiermee meedoen aan een concours? De toevoeging van een foefje bizarre fantasie en warme communicatie met de kinderen zou zo'n nummer veel goed doen.

Gerhard Hessling (N.B.G.)

Kindergoochelen; 313 punten
Wat voor Mr. Pico geldt, geldt in nog iets sterkere mate voor Gerard Hessling. Hij kwam kleurloos over, met te veel monoloog, een te ingewikkelde tekst ook. Beweegt zich ook te ongedurig; zou enige lessen daarin moeten volgen. De aankleding was wel netjes; een vlotter kostuum dan een smoking zou kunnen helpen hem acceptabeler te maken voor de kinderen, met wie hij nu niet echt contact had. Hij heeft wel een goede microfoonstem.

Arnoud van Delden (G.K.A.)

Table-hoppen; 395 punten
Arnoud vertoonde een goed doordachte act rond een interessant thema, dat echter in de klasse close-up beter tot z'n recht was gekomen. Zijn uiteindelijke puntenaantal gaf evenwel geen grond hem naar die klasse over te hevelen. Voor table-hoppen voerde hij te veel een monoloog, keek de diverse tafelgenoten ternauwernood aan en betrok ze ook niet voldoende in zijn optreden. Zijn conférence was knap, maar hij zou aan zijn stem moeten sleutelen. In principe waren zijn originele trucs interessant, maar kwamen niet over. Een dergelijke act met geluidsversterking zou het mogelijk wel goed doen in een stand op een beurs. De routine met de reuzenkaarten duurde te lang, de kaarten waren ook niet goed zichtbaar. Jammer ook van een negatieve opmerking over goochelaars. Z'n attributen waren goed verzorgd. Eindindruk van de act: toch een beetje rommelig.

Frank Neeling (N.B.G.)

Table-hoppen; 499 punten
Frank kwam duidelijk over als iemand die vaker getable-hopt heeft. En hij heeft een persoonlijkheid die het publiek dadelijk voor hem inneemt. Zijn entree en slot waren voortreffelijk. Zijn hele programma bestond uit sterke effecten, die origineel en geestig gepresenteerd werden, en waarbij het publiek op een sympathieke manier betrokken werd. Zeer onderhoudend en overtuigend als tafelgoochelaar. Met nog een compliment voor het overgaan in de Engelse taal ten gerieve van buitenlanders. (2e prijs)

Herman Koster (N.B.G.)

Table-hoppen
Heeft zich helaas terug moeten trekken.

Rusto (Rotterdam)

Table-hoppen; 370 punten
Slim idee om als ober op te komen: we tippelden er allemaal in. Zijn voorkomen past bij die rol. Verstandig. Het originele idee kan zeker verder en beter worden uitgewerkt. De act was een beetje kort, maar onzes inziens en zeker geschikt voor veel feesten waar een tafelgoochelaar gevraagd wordt. Behoorlijk visuele magische effecten. Jammer dat hij het publiek een beetje verliest met z'n grote kaartentruc, die ook niet in zijn rol past. Het publiek was duidelijk geïnteresseerd, maar hij zou alle toeschouwers toch een beetje meer aan kunnen kijken. Moet oppassen dat hij niet onverstaanbaar wordt. Eindconclusie: commercieel idee, routineus en zeer amusant.

John Anders (Rotterdam)

Table-hoppen; 567 punten
John Anders kwam overtuigend over als een echte goochelaar (eentje die het kan). Heel professioneel gecreëerde act, met elan gepresenteerd. De zekerheid verkregen door veel optreden en zelfkritiek maakt dat het publiek zich behaaglijk voelt in zijn aanwezigheid. Zijn effecten waren duidelijk en goed te volgen; hij verloor de aandacht enigszins met de touwroutine. Bij het palmeren van de grootste munt is een grotere zorgvuldigheid nodig. Zijn slot was naar verhouding zwak, maar de weggever een elegant gebracht commercieel detail. (1e prijs)

Cartouche (Toi Toi)

Table-hoppen; 388 punten
Een persoonlijkheid die de ene toeschouwer wel, de ander niet zal aanspreken. Hij kwam er evenwel direct in, al duurde het lang voordat het eerste effect plaatsvond. Zijn techniek en trucs met kaarten waren o.k., hoewel niet erg geraffineerd. Het stellen van irritante vragen vernietigde de bewondering voor zijn nu en dan adrem zijn. Eindindruk: wat warrig, niet voor alle gelegenheden geschikt, maar waarschijnlijk wel voor jongerencafe's e.d.

Jur Luiten (N.B.G.)

Table-hoppen; 332 punten
Sympathieke persoonlijkheid, maar onervaren en een beetje zenuwachtig. Had slechts aandacht voor de twee toeschouwers die bij zijn trucs betrokken werden, niet voor de rest van de tafelgenoten. Zijn eerste effect was sterk, en hij had een aardige weggever. Hij zou zijn techniek moeten verbeteren, zijn bewegingen wat breder moeten maken en zijn tafeltje wat stabieler, de kaarten beter moeten laten zien en ook wat meer aandacht aan zijn kleding schenken.

Manitas (Arnhem)

Table-hoppen; 378 punten
Manitas had een goede inleiding, was duidelijk aanwezig, zag alle toeschouwers aan, zag er keurig uit, was goed te verstaan, gebruikte situaties goed en wist de aandacht vast te houden (die hij helaas wat verloor bij zijn slotkaarttruc, waarvan de finale wel weer sterk is). Ook hij moet de kaarten beter tonen. Goed idee om het vaasje bloemen te gebruiken. Zijn presentatie was niet slecht en hij heeft een persoonlijkheid die op veel feesten best zal overkomen. Toch kwam hij vreemd genoeg niet aan een hoger puntenaantal, doordat de totaalindruk toch enigszins zwak was en hijzelf, onder deze omstandigheden, de indruk wekte meer verkoper dan echte goochelaar te zijn.

Henk Romeyn (N.B.G.)

Salonmagie; 390 punten
Henk toonde een weldoordachte en commerciële act. Werkte echter te veel voor zichzelf. Toch wel gezellig amusement van een redelijk niveau, keurig verzorgd en professioneel. Goede oplossing voor het microfoonprobleem. Zijn techniek was wat slordig. Het ongedurig handenwrijvend heen en weer lopen zou hij moeten corrigeren. Het idee met de boeien was leuk, maar de bewegingen met de rug half naar de zaal lelijk. Eindindruk: sterke effecten, niet erg sterk gepresenteerd.

Rama (M.K.A.)

Salonmagie/uitvinding; 302 punten
Onbegrijpelijk dat iemand als Rama met een dergelijke presentatie aan een concours deelneemt. Beter was geweest als hij zich alleen voor uitvinding had ingeschreven. Het pseudo-esoterische, technische verhaal dat zijn demonstratie zin zou moeten geven, werd langdradig gebracht. Attributen en opstelling van een kitscherige lelijkheid, zijn kleding slecht verzorgd. Rood snoer voor remote-control zichtbaar op schoen geplakt. Opkomen zeer matig. Was meer een vervelende les dan goochelen. De ter assistentie gevraagde dame werd, eenmaal in het speelvlak, niet meer aangekeken. Hij weet zich absoluut niet te bewegen. Indruk: onsympathiek. De handeling van de kaarten liet te wensen over. Het vensterapparaat, waarin een jumbojoker zichtbaar was en langzaam in de gekozen kaart verandert, heeft als uitvinding niet kunnen overtuigen, te meer daar het effect ook via andere, oudere technieken perfect bereikt kan worden (blue room principe).

Woedy Woet (M.K.A.)

Salonmagie; 569 punten
Woedy's optreden was een welkome verrassing en voor velen een hoogtepunt in entertainment tijdens het congres. Hier was een artiest aan het werk. De vondst van spanning opbouwen via kleine tot grote guillotines was briljant en perfect geïntegreerd in het concept van louche-leuke kaartzwendelaar en diens slachtoffer. Hij kreeg het meeste applaus. Toch kan hij zijn personage iets overtuigender maken; hij oogde een beetje te aardig. Hij speelt uitstekend met publiek en "slachtoffer"; knap zoals hij adrem inspeelde op reacties. Heel erg leuk, heel origineel, heel goed vertoond, attributen goed verzorgd, kleding dito, uitstekend als salonmagie. Het enige minpuntje: ook hij zou de kaarten beter moeten laten zien. Zijn afgaan: een prachtige, slimme, dramatisch juiste vondst. (1e prijs en Henk Vermeyden - wisselprijs)

Mr. Avesta (G.O.A.)

Salonmagie; 282 punten
Helaas een rommelige, onestetische act, die niet thuishoort in "salons", maar eventueel wel in sommige "saloons". Dit had veel beter gekund: hij maakte niet genoeg gebruik van de spannings- en amusementsmogelijkheden in de diverse effecten. De assistente had niet echt een functie. Hij gaf geen goede uitleg en zijn pogingen tot leuk zijn moeten als mislukt worden beschouwd. Zijn lachje werkte op den duur irritant en hij zei te veel "uh". Riep het beeld op van een slechte standwerker, wat juist in zijn geval onbegrijpelijk is. Negatief goochelaarsimago. Op zich is het effect met de messen in de sinaasappels op de ogen van een toeschouwer sterk, maar inhoudelijk verwerpelijk.

Kees Schoonenberg (Zwarte Muze)

Salonmagie; 543 punten
Dit was een perfect voorbeeld van salonmagie, waar iedereen veel van genoten moet hebben. Een zeer intelligent gecomponeerde act, waarbij tekst en uitgevoerde trucs volkomen in balans waren. Zijn opkomst was zeer goed, en het publiek meteen geboeid. Hij maakte goed gebruik van de ruimte, zijn attributen zagen er goed uit en riepen verwachtingsvolle nieuwsgierigheid op. De geestigheid van zijn intelligente en interessante conférence was van een zeer hoog gehalte; keuze en originaliteit van de trucs om van te smullen. Ook de afronding van zijn programma was uitstekend. Beschaafd en stijlvol zonder tam te zijn. Goede stemtechniek. Jammer dat hij een beetje zenuwachtig was en ook hij - mogelijk door tijdgebrek - de kaarten niet goed liet zien (en waarvan hij de namen beter had moeten noemen). Kortom: een gerijpt goochelkunstenaar en een goed voorbeeld. (2e prijs en prijs komische presentatie)

Gili (België)

Close-up; 518 punten
Het enige wat men op Gili's optreden zou kunnen tegen hebben, was zijn wat slordige kleding. Zijn act was gewoon heel erg leuk en anders. Er ontstond meteen bij het begin al een vrolijke sfeer. De act was niet alleen van hoog amusementsniveau door de grappige tekst, maar ook door de vertoonde trucs en opgeroepen situaties. Hij heeft een goede stem en gebruikte prima muziek. Het pleit voor de kracht van zijn persoonlijkheid dat hij zich niet door de bereidwillige toeschouwer (Marconick) in gevatheid liet overtroeven. Hij speelde goed in op de diverse onvoorziene situaties. De interruptie door een zogenaamde "toeschouwer", die uitmondde in een simultane kaarttruc met verrassende ontknoping, was goed gevonden. Een suggestie: een vergrootglas zou bij de berg confetti een functie kunnen krijgen. Slotindruk: plezierig, lekker gek pandemonium, waar een element van gedisciplineerde losheid in zat - iets wat best wat algemener zou mogen voorkomen. (2e prijs)

Maarten Willemse (N.B.G.)

Manipulatie; 373 punten
Een rustig, beetje braaf gebracht nummer waarin het originele strikjes-thema best verder uitgebouwd zou mogen worden. Het nummer belooft iets in het begin, maar dit wordt niet echt waargemaakt. Het zag er wel verzorgd uit, maar hij moet wat kritischer naar zijn kleding kijken. Zijn opkomst was niet zo best en zijn slot niet overtuigend. Hij liep te veel nodeloos van de ene kant van het toneel naar de andere en stond te krom (zou bewegingsles moeten nemen). Hij wachtte nauwelijks tot applaus kwam, ging te veel voor zijn tafeltje staan, gooide te veel op de grond, had niet nagedacht of het publiek de sleutelroutine zou kunnen zien. De timing met de muziek was wel goed, maar deze werkte slaapverwekkend. Deze kritiek moet hij verstandig gebruiken en gewoon doorgaan. Want hij heeft best leuke ideeën en een redelijk technisch talent. Moet echter nog wel hard aan zijn steals werken.

Viristo (V.G.B.)

Algemeen goochelen; 242 punten
Een onbegrijpelijke, kennelijk als grappig bedoelde maar tot fiasco gedoemde act. Met moeite kon men een glimlach produceren voor de aftandse en smakeloze gags. Het goochelen was slecht en te traag. Visueel zag het er redelijk uit, inhoudelijk was het kitscherig. Waarom heeft de voorzitter van zijn club zijn fiat voor deelname aan het concours gegeven?

Foxy Magic (buitenland)

Algemeen goochelen; 421 punten
Een foutloos vertoond nummer met een goede opbouw en perfect gebruik van de muziek, maar tegelijk: een te duister toneel, een zwart pak, zwarte handschoenen en ook nog een zonnebril! Wat minder "zwarte magie" zou de beoordeling van het nummer positiever gemaakt hebben. Hij bewoog zich uitstekend. Het door hem gespeelde type paste niet echt bij de vuurroutine. De tafels pasten niet bij elkaar. De koordroutine van Tabary leverde hem veel applaus op, de ringenroutine à la Marcus Gabriel kwam niet helemaal uit de verf. Het nummer miste iets (meer licht?) en de amusementswaarde was minder dan men zou verwachten.

Armandi (G.K.A.)

Mentale magie; 355 punten
Het zag er allemaal mooi uit, wat verwachtingen opriep, die niet waar werden gemaakt. De presentatie leek redelijk amusant te worden, maar bleek een beetje kinderachtig te zijn, met wat flauwe grappen en uiteindelijk langdradig. Door de entourage kwam het op zich best aardig mentale effect niet tot zijn recht. Het was sympathiek van hem dat hij het muzikale duo even in het zonnetje zette.

Zool (M.K.A.)

Algemeen goochelen; 205 punten
Een onbegrijpelijk nummer, klungelige presentatie. Het geheel was onsamenhangend. De manipulaties niet bepaald zuiver, het werken op de muziek klopte niet. Droeg een niet leuk, raar kostuum. Het overbrengen van de dobbelstenen van de ene tafel naar de andere was storend. Goede ideeën zijn aanwezig; heeft hulp nodig. De voorzitter van zijn club had deze deelnemer voor dit debacle moeten behoeden.

John van der Ham (N.B.G.)

Algemeen goochelen; 457 punten
Een stereotype act, maar het zag er allemaal wel mooi uit en werd stijlvol en sympathiek gepresenteerd. Er is kennelijk hard aan gewerkt. Jammer van wat technische foutjes: de vlam die niet kwam, de duif die wegvloog, enige zichtbare steals. Mag zijn manipulaties meer uitbuiten en met wat meer pep werken. De muziek paste niet geheel bij het nummer. De opbouw van zijn finale was prima. In zijn soort zeer acceptabele act en een persoonlijkheid die nog wel meer in zijn mars belooft te hebben. Ondanks zijn puntenaantal vond de jury dat hij net niet voor een derde prijs in aanmerking kwam.

Berlusconi's (M.K.A.)

Illusionisme; 436 punten
Een aardige, originele act. De setting en de muziek riepen verwachtingen op die redelijk verrassend werden waargemaakt. Het spel was goed, maar kan verbeterd worden. De opening, het met de rug naar het publiek aansteken van kaarsen zag er niet zo goed uit; deze zou iets anders gezet moeten worden. Het was mooi geweest als de kerkramen verlicht zouden zijn geweest. In zijn totaliteit had er iets meer mogen gebeuren. Het sloteffect was sterk, en het bordje "verboden voor nonnen" leuk.

Dart & Dane (buitenland)

Algemeen goochelen; 438 punten
Een rustig en zeker gebracht duivennummer, zeer chique, maar zeer stereotyp. De standaardmuziek was veel te hard, het toneelbeeld te veel zwart-tegen-zwart. Het programma was goed opgebouwd, en voor zover men het kon zien zag het er allemaal prachtig uit. Wat tempowisselingen zouden het nummer wat meer vitaliteit geven. De assistente functioneerde correct op bescheiden en elegante manier. De techniek was goed, op een paar slechte steals na. De timing van de effecten, in coördinatie met de muziek, was heel goed. Al met al een zeer verkoopbaar nummer, met een stevige audience-appeal voor de chique gelegenheden.

Dee Jee (52 Schakels)

Algemeen goochelen; 303 punten
Een grove, rommelige en gehaaste vertoning, die pijnlijk komisch ging werken. De trucs met de goudvissen en de manipulaties waren niet goed te volgen. Slechte opstelling van attributen, slechte belichting, slechte behandeling van de dieren. Loopt veel heen en weer, zou handen stil moeten houden na produktie van voorwerp. Waren de biljartballen als dobbers bedoeld? Het principe van de zombie-truc door lichtfout zichtbaar. Een vriendelijk ogende oudere baas in een verkeerd kostuum, die op onbegrijpelijk onzorgvuldige wijze door zijn programma dendert en hier en daar toch nog een positieve reactie van een deel van het publiek ontvangt. Het visje hulpeloos op het toneel laten spartelen was onvergeeflijk.

Don Antonio (Houdini)

Manipulatie; 358 punten
Dit was een vertoner met potentieel, die echter veel coaching nodig heeft. Best leuke opkomst en afgaan, de ballenmanipulaties waren behoorlijk goed, en alles qua aankleding wel verzorgd. De muziek (donder- en bliksemachtig) past er echter niet bij, de timing bij de muziek kon veel beter, het zat wat techniek betreft vol foutjes, verschillende steals te zichtbaar, manipuleert niet "mooi", staat te krom, toonde geen mimiek, niet erg origineel, de belichting was niet goed (veel te donker). Zou bewegingslessen moeten nemen, wat meer over zijn kleding nadenken, en meer oogcontact met het publiek maken, pauzes nemen tussen de diverse effecten.

Abrax (Oostenrijk)

Mentale magie; 286 punten
De "paardensprong-truc", een mentaal schaakbordeffect waarmee enige buitenlandse illusionisten (met name Reveen) veel succes hadden, vraagt om een duidelijke uitleg vooraf om de moeilijkheid (bijna een onmogelijkheid) aan te tonen, en daarna een niet te snelle maar toch dynamische presentatie om het tot een sensatie te maken. Abrax nam de zaal tegen zich in door zijn gortdroge verhaal en arrogante optreden, dat ook nog veel te lang duurde. Had hij in het begin een foutje gemaakt en dit hersteld om daarna te triomferen, dan had men dit kunnen zien als een theatertruc om het extra moeilijk te laten lijken. Nu dit na meer dan de helft van de zetten gebeurde en hij opnieuw begon, werd alles nog vervelender en bovendien minder overtuigend. Na het schaakbordeffect - waarvan het "meubel" er overigens fraai uitzag - deed hij nog een nauwelijks te volgen effect met een rekenmachientje, gevolgd door een simpel magisch vierkant, die deze act steeds zwakker deden verlopen.

Mischa Valigura (G.O.S.)

Algemeen goochelen/Komisch; 548 punten
Een mooie, verrassende en niet zozeer komische dan wel geestige act die origineel was: de verschijning en verandering van grote (voet)ballen in netten op open toneel. Hij bewoog zeer goed en soepel. De muziek was stijlvol. De effecten zeer sterk en het geheel van begin tot einde doordacht geconstrueerd. Duidelijk zag men het voordeel van een theateropleiding (dezelfde school in Kiev waar ook Galina vandaan komt): iemand die weet waarom hij wat en waar op het toneel doet. De humor had dat typische wat veel van de Oosteuropese fantasie voor ons zo anders en charmant maakt. De reactie van het publiek was zeer enthousiast. Besloten werd hem niet voor komische presentatie, maar voor originaliteit te laten uitkomen. (2e prijs algemeen, onderscheiding originaliteit)

Eric, André & Afra (N.B.G.)

Illusionisme; 563 punten
De combinatie van dans en illusies leverde een wervelende, moderne show op die zeker zal voldoen in die gelegenheden waarvoor hij in elkaar gezet is. Er was hard aan gewerkt, dat kon men zien aan de overtuigende choreografie van André, de soepel gecoördineerde overgangen en de totaalopbouw. Het publiek waardeerde dit optreden terecht met heel veel applaus. Toch enige kanttekeningen: de verhouding hoeveelheid trucs/hoeveelheid dans zou nog eens kritisch onder de loupe genomen moeten worden; de zang in de muziek (die op zich ook niet echt passend was voor dit programma) werkte afleidend; de opkomst van Eric aan het begin werkt vreemd en hij doet aan overacting, zijn mimiek komt vals over; met een andere make-up zou het gezicht van André beter te zien zijn. Hoewel het geheel er prachtig uitzag, en het dansen een zekere exclusiviteit geeft, blijft toch nog enigszins een gevoel van standaardwerk over. (1e prijs)

Woedy Woet (M.K.A.)

Algemeen goochelen; 512 punten
Woedy speelde hier de elegante, ogenschijnlijk klungelige artiest in een positieve anti-goochelparodie. Een rol die moeilijk is om vol te houden tot en met de finale, waarin die rol omgekeerd wordt en hij toont al die tijd meester van de situatie te zijn geweest, als een echte goochelaar. Maar het nummer zakte niet in, integendeel. Zijn opkomen en afgaan waren zeer bestudeerd en goed. De originele gags waren zeer geestig, en de meeste truc-effecten uitstekend en alle zinvol in het totaal. Het publiek heeft veel gelachen. Technisch uitstekend. Goed gebruik van de toneelruimte. Had intelligent nagedacht, gespeeld, geoefend, en kennelijk genoeg opgetreden om met een dergelijk nummer zo sterk te voorschijn te komen. Het kan nog verder groeien tot een echte internationale top-act. Moet dan nog wat aan zijn personage werken (ziet er nog niet dom/arrogant uit), misschien andere muziek proberen en het gebruik van geluidseffecten overwegen. Prima amusement.

Frédéric (België)

Manipulatie; 562 punten
Om te zeggen dat Frédéric een standaardmanipulatie-act deed met kaarten, ballen en ringen zou afbreuk doen aan zijn met grote bewondering en sympathie ontvangen optreden. Ondanks zijn jeugd blijkt nu al zijn grote natuurtalent voor technisch zuiver manipuleren en het projecteren van effecten. Hij heeft een goede uitstraling. Het nummer was goed opgebouwd, met een fraai visueel begin, waarmee hij de zaal meteen inpakte. Jammer van het slot, dat door een technische storing buiten zijn competentie de mist in ging. De jury heeft deze climax minder zwaar laten wegen, daar ingeschreven was voor manipulatie. Het nummer was uitstekend "gezet" en Frédéric beweegt zich mooi en functioneel op muziek die perfect bij het nummer past. (De hand van een zekere meester.) Zijn manipulaties waren zuiver, duidelijk en fraai om naar te kijken, hadden nog iets verrassender mogen zijn. De kaartenmanipulaties waren werkelijk zeer goed, en het ringspel exquis. Keek gelukkig veel naar het publiek en gaf dit voldoende tijd om de effecten te laten inwerken: het gevoel van hij goochelt voor ons. Twee kanttekeningen: het paste niet in de stijl om de bloem in de baktafel te gooien (was tenslotte nog niet verwelkt) en hij zou kunnen overwegen à la Fred Kaps een fail-safe-systeem in te bouwen: bij ongelukjes meteen vervanging hebben. Met wat meer originaliteit en een gelukte finale zou voor hem, met zijn jeugdig elan en talent, een grote ereprijs niet onmogelijk zijn geweest. (1e prijs)

New Nonsense theater (G.O.A.)

Illusionisme; 384 punten
Hier werd een originele presentatie van een bekende illusie geprobeerd, wat er niet helemaal uitkwam. Het gaf het idee van een mislukte klucht: niet logisch, niet grappig, niet goed gespeeld, vulgair. De verkeerde muziek werd wel goed gebruikt, in ieder geval konden de twee vertoners zich wel goed bewegen en redelijk dansen. Hier en daar zat er wel een leuk detail in. Zouden iets extra's moeten doen met de lingerie die uit de kist komt.

Hip Hop (België)

Algemeen goochelen; 523 punten
Een perfect gespeelde act rond het originele idee van een goochelaar en zijn partner als rappende stoorzender. De trucs zouden sterker kunnen zijn, het was meer een uitspelen van komisch bedoelde gags (die meestal ook zo over kwamen). Het wegblazen van de partner was leuk gevonden. Een act van deze tijd, die zeker nog meer amusante mogelijkheden inhoudt en verfrissend anders is. Het publiek reageerde enthousiast en vond het om te gillen zo leuk. Met andere woorden: bevredigend entertainment. (2e prijs)

Roëll (junioren)

553 punten
Leuk, fris en nu al een persoonlijkheid met uitstraling waarnaar het zo plezierig kijken was, dat tijd om notities te maken bijna ontbrak. Hij manipuleert reeds heel bekwaam en zou - wie weet - nog wel eens serieuze concurrentie voor Frédéric kunnen worden. Zijn steals waren niet slecht, maar hij zou de hand met het geproduceerde voorwerp even stil moeten houden. Hij maakte praktisch geen technische fouten, beweegt zich goed en gebruikt de hele toneelruimte. Je zou hem wel wat betere muziek wensen. Toneelbeeld mooi. Hij heeft een goede mimiek en een leuk koppie, deed niets boven zijn macht of dat niet bij zijn leeftijd paste. Men heeft genoten. (1e prijs)

Pedro (junioren)

461 punten
De op een goede manier ambitieuze Pedro bracht met verve en voor zijn leeftijd zeer bekwaam een aantal standaardeffecten. Het was foutloos, technisch niet zo moeilijk, een beetje gewild keurig leuk, toch sympathiek door zijn lekkere lachebek. Volgende keer verwachten we iets originelers. De truc met de fles wijn paste niet zo bij zijn leeftijd. Overigens konden van zijn presentatie vele volwassen goochelaars nog iets leren. (2e prijs)

Winfried & Angelique (junioren)

406 punten
Het beoordelen van een nummer als dit valt niet mee. Moet men in een volwassen illusieprogramma zoals hier getoond het optreden van Winfried en zijn zusje als kinderdressuur beschouwen, of vinden ze het zelf echt leuk om te doen en hebben ze een eigen inbreng gehad? Visueel ziet het er allemaal prachtig en aardig uit, al zou het begin minder donker moeten zijn, en het gebruik van de kleuren koningsblauw en goud even effectief, maar minder dreigend als het nu consequent toegepast zwart en geel. Wat ze deden was goed geoefend en werd vlot gebracht; er sprak een zekere routine uit. Over de muziek was kennelijk nagedacht, maar zij werd niet helemaal perfect gebruikt. Winfried beweegt zich niet zo onbevangen soepel meer als eerst. Dit zal wel tijdelijk zijn. Het gebruik van het trapje was doorzichtig en kan subtieler door een andere timing. In plaats van dit ringspel als opvang voor illusie-changement zou Winfried kunnen denken aan een andere, effectievere truc die meer met de totaalact te maken heeft, of hij zou grotere ringen moeten gebruiken. De verwisseling in de glazen kist was zeer snel en verrassend, de hele act behoorlijk goed gebracht, maar men zou van Winfried en Angelique graag iets meer eigens willen zien. (3e prijs)

Jeroen Westhof (junioren)

404 punten
Een kort en keurig, redelijk goed verzorgd nummer. Mooi om het rood en zwart consequent in alles door te voeren. Maar er moet nog veel gebeuren: aan de overtollige bewegingen, de zwakke belichting, de te willekeurige bijeengezochte muziek, de wat eenvoudige techniek. Geeft niet: gewoon doorgaan!

Jeroen van Luit (junioren)

417 punten
Deze Jeroen had zeker flair. Hij bewoog zich goed maar te veel en zou meer op de zaal moeten spelen. Jammer van de foutjes. De combinatie van de balletjes en de zombie-truc was wel goed en deze laatste werd mooi vertoond. Wat grotere ballen zijn beter zichtbaar en echt niet veel moeilijker te hanteren. De muziek past niet bij zijn jeugd en stijl, behalve bij de vertoning van zijn zombie. Zang in de muziek ter ondersteuning van een visueel nummer werkt meestal afleidend.

Naschrift van de jury-voorzitter

Het schrijven van dit rapport is frustrerend werk. De puntenaantallen zijn vastgelegd, de prijzen toegekend. Daarna is er tijd voor reflectie. Je weet dat ieder lid van de jury alle deelnemers oprecht en naar vermogen beoordeeld heeft. Aan hun integriteit hoeft niet getwijfeld te worden. De richtlijnen zijn een goed hulpmiddel om tot oordelen te kunnen komen, maar niet volmaakt. Is bijvoorbeeld Kees Schoonenberg, met zijn tweede prijs in de klasse salonmagie voor zijn superieure geestigheid en prettige presentatie van een knap doordacht nummer een mindere goochelaar dan Frédéric met zijn misschien bijna grote ereprijs voor zijn perfect gepresenteerde manipulaties? Kom nou! Ik bedoel maar. Meedoen valt te waarderen. Jury's zijn menselijk, hun oordeel is helaas (?) betrekkelijk.

Flip Hallema
Voorzitter concoursjury

Naschrift van het Dagelijks Bestuur N.M.U.

Van een van de concoursdeelnemers ontvingen wij het verzoek de mening van de jury over zijn optreden niet te publiceren. Na uitvoerig beraad is het DB van mening dat het juryrapport in zijn geheel dient te worden gepubliceerd; dit is de reden waarom wij het bedoelde verzoek helaas hebben moeten afwijzen.


Dit artikel is gepubliceerd op woensdag 28 oktober 2015 om 00.02 uur en komt uit de Informagie (jaargang 4, nummer 1, september/oktober 1992), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van eindredacteur Bert Speelman geplaatst op deze website.

Goochelaar boeken? Goochelaar huren? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand november.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder