U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Hommage aan Niberco - Devaluatie van de classics
Hommage aan Niberco - Devaluatie van de classics
Elke verandering is geen verbeteringTijdens zijn laatste levensmaanden is Niberco zeer actief geweest en zond Informagie ook een artikel over de klassieke trucs, waarbij hij ook wat kritische kanttekeningen plaatste.
Het moderniseren van klassieke trucs is natuurlijk toe te juichen. Maar dan moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden: het effect moet er beter van worden en de amusementswaarde hoger. Soms lukt dit. Als voorbeeld noem ik het ringenspel. De 'moves' zijn sterk verbeterd en de routines met minder ringen zijn erg interessant; vooral voor insiders is dit iets nieuws. Toch moeten we niet vergeten dat de klassieke routine met inbegrip van de figuren en het laten onderzoeken van alle ringen ook nu nog succesvol is voor het lekenpubliek. Diegenen die Freddy Fah zijn ringenspel zagen vertonen - waarbij ook nog een geleende trouwring aan de ringen werd gehaakt - zullen dit zeker beamen. Zo zijn er gelukkig meer voorbeelden van geslaagde modernisering. Maar hoe is het gesteld met de duivenpan?
Duivenpan
Van deze klassieker kan moeilijk gezegd worden dat de uitvoering is verbeterd. Integendeel. Ten eerste lijken de pannen niet meer op een attribuut dat in de keuken dienst zou kunnen doen, maar op een speciaal gemaakt goochelapparaat. Ten tweede heb ik nog nooit een goochelaar gezien die niet alleen de pan, maar ook het deksel leeg toonde.In de originele versie was dit wel het geval. De lading werd mechanisch uit de tafel in de deksel gebracht. sommigen zullen mechanische tafels uit de tijd vinden, maar die hebben dan zeker nooit Norm Nielsen gezien met zijn verdwijnende viool. Toen wij samen met deze top-artiest in het Wilshire theater in Hollywood optraden, liet hij ons voelen hoe zwaar zijn tafel was. Niet te tillen!
Dit weerhield hem er niet van de tafel te gebruiken. Met het bekende succes-resultaat. En hebt u er wel eens bij stilgestaan hoe geraffineerd zijn idee was de tafel en de munten-cascade samen te voegen? Hier was over nagedacht!
De ontsnappingskist
En hoe staat het met de ontsnappingskist?Hierbij is het kind soms weggespoeld met het badwater. Bij de persoonsverwisseling liet men vroeger de kist onderzoeken door enkele toeschouwers.
Het slachtoffer ging in de kist. Deze sloot men dan af met touwen en hangsloten. Als jongeman zag ik de illusie zo vertonen door Okito. Het was een enorm succes en dat zou het nu ook nog zijn. Tegenwoordig is het streven naar een hoog tempo. Hier is niets op tegen als het effect er maar niet onder lijdt.
De Pendragons, die we terecht bewonderen voor hun presentaties, gaan wel erg ver met de modernisering van de persoonsverwisseling. Touwen en sloten zijn verdwenen; zelfs het onderzoeken van de kist is er niet meer bij. Zij nemen niet eens de tijd de achterkant van de kist te tonen. Dit verhoogt natuurlijk het tempo en zo kunnen zij zich laten aankondigen als de snelste uitvoerders van de truc. Maar veel toeschouwers (vooral niet-goochelaars) zullen zich afvragen of de kist wel een achterkant heeft.
De koffievaas
Hier is vreemd genoeg nooit veel aan gesleuteld. Toch wordt deze truc nog wel vertoond. En waarom ook niet? Steeds komt er nieuw publiek dat het effect nog nooit gezien heeft. Ook voor kinderen blijft het een leuk nummer, vooral als er snoepjes uit tevoorschijn komen. (Maar dan wel als slot doen.)Deze truc heeft altijd al een zwak punt gehad. De koker die over de vaas gaat, kan niet leeg getoond worden. Het zou echt een verbetering zijn als iemand daar nu eens wat op kon vinden.
Bijvoorbeeld: niet met één, maar met twee kokers werken. De lege staat over de vaas. Neem de koker met de rechter hand af en toon hem leeg. Als daarna de linker hand de vaas opneemt, verwisselt u de koker tegen de ander, waarin zich de lading bevindt in inzet b. Dit kan gebeuren achter een stoelleuning. De vaas staat zichtbaar op de stoel en de duplicaatkoker staat op een plankje achter de leuning.
Is de rug van de stoel open, leg er dan een paar doeken of een opgevouwen krant over.
De verwisseling kan ook op de tafel. Achter de vaas staat een doos met watten. Deze dient tevens als scherm.
De duplicaatkoker zet u even op de stoel en de vaas toont u leeg. Zoals gebruikelijk vult u de vaas met uitgeplozen watten. Daarna zet u de koker over de vaas. Na een magische beweging neemt u de koker af en zet hem weg.
Kijk in de vaas en acteer verbaasd. Er is nog niets gebeurd. Teleurgesteld neemt u een stukje watten uit de vaas en nu probeert u het op een andere manier.
Met een lucifer ontsteekt u de watten en na de flash kunt u direct met de produktie beginnen. U was namelijk zo slim een propje flash-watten op de lading van de inzet te leggen. De verandering van watten in het produktiemateriaal lijkt nu voor het publiek te gebeuren zonder bedekking met koker of deksel. De deksel en inzet worden niet gebruikt. Ze hebben geen nut nu de koker leeg getoond is. Het verhoogt ook het tempo - en dat willen we toch?
Niberco
Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 4 juni 2016 om 06.32 uur en komt uit de Informagie (jaargang 3, nummer 4, maart/april 1992), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.