Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Het Jan Paymans interview - Tel Smit

Het Jan Paymans interview - Tel Smit

Tel Smit is de echte globetrotter van de goochelkunst. Berlijn, Nairobi, Tel Aviv, Tokyo, New York, Amsterdam, Hong Kong: letterlijk overal heeft hij gewerkt. Reeds op 22-jarige leeftijd behaalde hij op de wereldkampioenschappen goochelen de eerste prijs manipulatie. Alsof het niks was, evenaarde hij drie jaar later deze topprestatie met het grootste gemak! Ook op zijn naam staat onder andere de Italiaanse Grand Prix, gewonnen in S. Andrea-Bagni. Naast deze zo suksesvolle onderscheidingen won hij nog zeker 20 schitterende prijsbekers met zijn andere liefhebberij: scherpschieten met het pistool. Tel Smit in gesprek met Jan Paymans.

Goochelles

"Op achtjarige leeftijd vond ik in de boekenkast van mijn vader een aantal goochelboeken. Mijn vader goochelde zelf niet, maar hij had er wel belangstelling voor. Die boeken heb ik helemaal verslonden en zo is het eigenlijk begonnen. Later mocht ik mee naar een optreden van Wim Kan. In dat programma trad ook Fred Kaps op. Toen ik dat zag, was ik helemaal verkocht. Al spoedig werd ik lid van een goochelclubje. Mijn belangstelling ging uit naar manipulatie en ik goochelde al wat met balletjes en vingerhoedjes. Na een demonstratie ergens kwam Henk Vermeyden naar me toe en zei: 'Je moet eens langs komen'. Dat heb ik toen gedaan en al snel nam ik bij hem lessen. Daar betaalde ik f 25,- per avond voor. Dat was toen een heel bedrag. Maar de avond duurde wel lang: van 20.00 uur tot 24.00 uur. Het belangrijkste van die sessies was wel dat hij me hielp de vele losse effectjes die ik vertoonde, om te toveren tot één hele act. Daar heeft hij mij en een hoop anderen enorm mee geholpen. In die tijd ging ik voor het eerst ook manipuleren met horloges en pijpekoppen. Mijn eigen uitvinding en handelsmerk 'de dansende vlammetjes op de vingertoppen' ontstond ook in die periode."

Wenen

In Den Haag volgde Tel nog een jaar de toneelschool. Puur als voorbereiding op het goochelen. Daarna wilde hij zogenaamd beroepsmatig gaan goochelen. Maar dat verdiende bijna niets. Vandaar dat hij zijn toevlucht nam tot allerlei bijbaantjes: receptionist, vertegenwoordiger, barman, loopjongen, kelner etcetera. Die baantjes duurden nooit lang. Ze waren puur voor het geld. Tussendoor oefende hij. En op een gegeven moment had hij twee acts: een manipulatienummer en een doekennumrner. Met die acts ging hij op pad. "In Den Haag werkte ik onder andere regelmatig in de nachtclub Copacabana. Op een avond zag een impresario me, werd enthousiast en bood me een contract aan voor de nachtclub Renz in Wenen. Een jongen van 18 jaar tussen 20 blote, zeer fraai gevormde dames. Ik vond het prachtig, ik had de tijd van mijn leven en ik kreeg nog geld toe óók!"

Japan

Intussen bleef Smit wel verder oefenen met Henk Vermeyden. Maar van een zakelijke band (zoals Vermeyden die met Kaps had en later met Copper) is het nooit gekomen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Vermeyden Smit nooit schnabbels gunde. In 1967 trokken ze de stoute schoenen aan en werd Tel opgegeven voor het FISM-concours in Baden Baden. Tel won de eerste prijs manipulatie en was door het dolle heen. Hij werd uitgenodigd voor een gastoptreden op het Franse congres. Naar aanleiding van dat optreden wilde Tavel (toen de grootste Franse impresario) de prijswinnaar internationaal gaan boeken. De manipulator Smit ging op tournee door Japan: Tokyo, Sapporo, Osaka, Kioto, etcetera, etcetera. "Het is daar een heel andere cultuur. De Japanners uiten zich volstrekt anders. Dat merkte ik tijdens de optredens. Ze reageerden nauwelijks. Dus dacht ik ze vinden er niks aan! Ik vond dat erg vervelend. Maar mijn Japanse manager vertelde dat ze het prachtig gevonden hadden. Ze willen je tijdens de act absoluut niet storen in je concentratie. Vandaar die stilte. Na afloop was het applaus dan des te sterker. Japan is een heel verschil met Hong Kong en Bangkok. In hun reactie zijn de mensen daar wat Europeser. Ze zijn tijdens de act enthousiaster. Ze tonen het meer."

Amerika

Het jaar daarop maakte Tel een tournee door Amerika. Allerlei steden deed hij aan. 's Middags gaf hij lezingen over manipulatie en 's avonds vertoonde hij zijn kunnen in de gala. Ook werd hij uitgenodigd voor optredens in het legendarische Magic Castle in Hollywood, waar hij onder andere Channing Pollock ontmoette. De klapper in de V.S. werd wel de invitatie voor de show van Ed Sullivan. "Een show van 'coast to coast' met een ongelooflijke kijkdichtheid. Je krijgt als goochelaar maar een paar minuutjes tijd. Ik heb toen enkele kaartmanipulaties gedaan en mijn handelsmerk, de vlammetjes. Dat was een eigen uitvinding. Zij is wel veel geïmiteerd met andere methoden. Maar tot nu toe is nog niemand achter het echte geheim gekomen."

Horloges

"In 1970 schreef ik me weer in voor het wereldcongres goochelen te Amsterdam. Ik had mijn manipulatie-act verder ontwikkeld. Zoiets kost namelijk veel tijd. Op het FISM-concours goochelde ik onder andere met kettinghorloges. Dat was een goede vondst. Die horloges had ik in Wenen bij een metaalbewerker laten maken. Ik vertoonde er verschillende grepen mee. De act won wéér een eerste prijs manipulatie. Ik was enorm trots. Ik was vast besloten met die horloges verder te gaan. Maar later, in 1973, las ik in Spanje (waar ik een jaarcontract had) dat een andere goochelaar met dit idee wereldkampioen geworden was. Toen waren voor mij dus de horloges onbruikbaar geworden. Jammer."

Western-act

In 1976 werkte Smit in Barcelona samen met Bert Garden (de man van Marianne van Amstel). Bert was een uitstekend jongleur. Ze hadden het vaak over het vak en kwamen tot de conclusie dat een vast thema de act meer eenheid kon geven. De Amerikaan Robinson had een Chinese act onder de naam Chung Ling Soo, Siegfried en Roy werkten met wilde dieren, Pierre Brahma manipuleerde met zijn juwelen, en het schoolvoorbeeld was wel de duivenact van Channing Pollock, het meest gekopieerde nummer ter wereld. Bert lanceerde het idee voor een Western-act. Later brainstormden Smit en zijn vriend Norm Nielsen een aantal ideeën voor de act bij elkaar. Terug in Nederland zette Tel binnen een half jaar de act op poten. Met die Western-act stond hij heel vaak in allerlei gala's. Ook was de act diverse malen op tv te zien. Maar onderdeel van een goochelconcours is de Western-act nooit geweest.

Chaplin

"In Montreux werkte ik in het casino. Daar liep ik toevallig Eugene Chaplin tegen het lijf. Dat is de zoon van Charlie Chaplin. Hij heeft me mee naar huis genomen. Dat was een zeer beveiligde woning want je weet, Chaplin was de V.S. uitgewezen omdat hij een communist zou zijn. De Franse regering was bang voor aanslagen, dus niemand mocht erin. Voor Chaplin heb ik toen wat micro-magie vertoond. Hij was zeer geïnteresseerd. Wilde van alles weten: Heel aardige man. Dat vind ik nou een hoogtepunt uit mijn goochelleven. Dat mag je best weten."

Eigen bedrijfje

"In 1987 kwam ik terug naar Nederland. Ik was dat gereis over de aardbol een beetje zat. In het begin is het natuurlijk enorm leuk. Maar op een gegeven moment heb je alles al tig keer gezien. Bovendien is het toch een beetje een rommelig bestaan. Je leeft in hotelkamertjes. Het is altijd nachtwerk. Je bent overal maar één maand. Dus voor je echt je draai gevonden hebt, moet je alweer weg. Ik besloot dus naar Nederland terug te gaan. In het begin was dat moeilijk, want ik had niet veel te doen. Maar nu, na een aantal jaren keihard werken, is het lekker gaan draaien. Mijn vrouw Stella en ik hebben nu een eigen bedrijfje voor openingen, produktpresentaties, table-magic, Bühne-act en zelfs binnenvuurwerk. Nee, over de toekomst maken we ons geen zorgen. We hebben er veel te veel plezier in."

Jan Paymans


Dit artikel is gepubliceerd op dinsdag 16 juni 2015 om 10.49 uur en komt uit de Informagie (jaargang 5, nummer 4, maart/april 1994), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.

Op zoek naar een goochelaar met klasse? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand maart.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder