Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Het Jan Paymans interview - Ted Lion: de snelle man uit Rhoon

Het Jan Paymans interview - Ted Lion: de snelle man uit Rhoon

Vader Bojo had en feest- en goochelwinkel in Rotterdam en gaf zijn zoon niet alleen Molenaars Kindermeel maar ook de goochelkunst met de paplepel in. En met succes. Zestien jaar oud wint Ted Lion een prijs op het concours van de Haagse vereniging 'Mundus vult Decipi'. Waarmee hij de aandacht trekt van Henk Vermeyden. "Vermeyden belde mijn ouders en vroeg of hij een gesprek met mij mocht hebben. Nou, daar schrokken ze van, want Vermeyden stond bekend als de ambassadeur van de goochelkunst en als die iets in je zag, dan mocht je je gelukkig prijzen."

Adviseur Vermeyden

En zo vertrok de jonge Rotterdammer Ted Lion naar de Amsterdamse Keizersgracht. Daar kreeg hij te horen dat hij talent had en vroeg Vermeyden hem of hij hem mocht adviseren. Ted kreeg een aantal goochellessen en zijn act werd bijgeschaafd. In 1966 deed hij mee aan het nationale congres met een nummer dat was gecoached door Vermeyden en min of meer in elkaar gezet door Marconick. En weer won Ted: nu een tweede prijs Algemeen Goochelen. Ted herinnert zich Vermeyden als een aparte man bij wie niet iedereen mocht binnenkomen. "Er waren zelfs goochelaars die de huisbel nog niet eens mochten raken. Hij was op dat punt erg hautain. Dat moest ook wel, anders kreeg hij hordes mensen over de vloer. Door zijn houding ontstond onder goochelaars veel jaloezie: waarom hij wèl en ik niet en daarmee kwamen de 'maffe' verhalen over hem de wereld in. Van Vermeyden kreeg ik voor het eerst te horen hoe de goochelwereld in elkaar stak."

Contract

In Scheveningen bracht Fred Kaps samen met David Berglas jaarlijks het festival van de goochelkunst. Vermeyden bood Ted als 18-jarig goocheltalent een contract aan, waardoor hij met beide grootheden in het programma stond. "Ik weet nog goed, dat Vermeyden vroeg, of ik een foto had. Nou, die had ik niet, dus die werd heel snel gemaakt. Toen ik het Kurhaus in Scheveningen betrad, hingen de foto's in een vitrine. Twee kleinere van Fred en David met daartussen een foto van mij, opgeblazen tot het formaat 30-40. Ik was enorm trots…"

Come-back

In 1967 won Ted te Baden-Baden een derde prijs Algemeen Goochelen op het wereldcongres. In 1968 besloot hij beroeps te worden. Hij begon met een gage van f 65,- per optreden. Toen hij in het huwelijksbootje stapte bleek al snel dat met het aantal voorstellingen zo'n gage niet toereikend was om een gezin te onderhouden, dus zocht hij er een baantje bij. Dat werd kelneren. Zo kwam hij in de horeca terecht. Wat hem overigens zo goed af ging, dat hij binnen tien jaar drie cafés had.

Aan goochelen deed hij toen weinig. Maar het bloed blijft toch kruipen, waar het niet gaan kan en op zekere dag zocht hij op zolder zijn goochelkoffer weer op.

"Ik repeteerde mijn oude nummer en vertrok naar het nationale congres in Nijmegen. Daar werd ik derde en dacht: 'Ik kan het nog steeds'. Het jaar daarop werd ik eerste. Ik nam weer spraaklessen, studeerde bewegingsleer en liet me voorlichten over kleding. Een jaar later ging ik naar Vermeyden en die deed de deur open, alsof ik nooit was weggeweest."

Goochelpromotiebedrijf

Tegenwoordig heeft Ted een goochelpromotiebedrijf. "We doen hoofdzakelijk grote projecten d.w.z. het bedenken van creative en exclusieve openingshandelingen, jubileumhandelingen of anderszins spectaculaire zaken die geen standaardaanpak dulden. Al jarenlang werk ik voor Mini & Maxi, theateragenturen, tv-reclamebureaus en grote bedrijven. En we organiseren alweer zes jaar het Jeugdlandtheater in de Ahoy, dat is een evenement waar in drie weken tijd maar liefst 65.000 kinderen op af komen. Ik vertoon daar drie shows op één dag en die zijn alle drie uitverkocht.

Destijds heb ik voor Willem Bol, deelnemer aan Showmasters, een goochel-tv-act in elkaar gezet. Een zeer humoristische presentatie, waar menig goochelaar een voorbeeld aan kan nemen."

Kinderen onderschat

Voor de aankomende, jonge goochelaar heeft Ted een aantal belangrijke adviezen.

"Degene die optreedt, is de eerste die weet of hij een publiek wel of niet aankan. Zo ging ik na mijn eerste kindervoorstelling gigantisch op m'n bek. Ik ben toen een jaar lang kleuterschooltjes gaan bezoeken. En wat bleek? Ik onderschatte de kinderen, koos de verkeerde trucs en de verkeerde verhalen. Weet waar je aan begint, begin niet zo maar in het wilde weg."

Afspraken

"Ik breng een act met een cirkelzaag. De werkruimte moet 3 bij 4 meter zijn voor dit spektakel en dan kom je ergens, waar het podium maar 1 bij 2 meter is. Wat moet je? De zaag past niet op het podium en toch moet je je nummer brengen. Dat is je eigen schuld. Je moet eerst de ruimte gaan bekijken en dan goede afspraken maken. Als een organisatie belooft dat het publiek op 10 meter afstand zit, moet je niet raar kijken als ze op 3 meter blijken te zitten. In dit vak moet je je steeds weer zo goed mogelijk aanpassen en je act brengen. Afspraken zijn dan een steun in de rug."

Ervaringen

Ted is tot de conclusie gekomen, dat een Hollander van nature niet geneigd is naar een goochelaar te kijken. "Bovendien wil hij niet in de boot genomen worden in het bijzijn van vrienden. Als je bij het restaurantgoochelen aan een tafeltje komt, zijn er altijd wel mensen die naar een ander wijzen: hèm moet je hebben! Degene die wijst, daar stap ik op af."

"Voor een toeschouwer is het gemakkelijk om van een zanger te genieten. Hij doet zijn ogen dicht en geniet nog steeds van de muziek. Hij kan zelfs een zacht gesprek met zijn buurvrouw voeren, maar om van goochelen te genieten moet de toeschouwer zich inspannen. Hij moet niet alleen kijken, maar ook goed luisteren naar wat de goochelaar zegt. Anders ontgaat hem alles. Ook moet hij zelf meedenken.

Daarom moet de goede goochelaar zijn act kennen, zijn praatje kort houden en zijn effecten visueel maken."

Visie op feesten

"Het ene feest is het andere niet. Budgettair kunnen feesten enorm verschillen, maar ook qua publiek. Om je werk optimaal uit te voeren, met name table magic, zul je je aan moeten passen aan het type publiek. Mensen van kantoor reageren nu eenmaal anders dan mensen uit de bouw. Uiteraard met alle respect voor wat je ook doet. De horeca heeft mij geleerd niet snel bang te worden voor bepaalde situaties. Waar wordt gedronken veranderen mensen en je moet weten, hoe je dat moet aanpakken. De horeca is daarvoor een leerschool bij uitstek."

Amusementswaarde

"Tenslotte nog één goede raad. Zorg voor een vlekkeloze techniek en probeer een eigen uitstraling te krijgen. Wees niet één van die honderd mannetjes in smoking. Ga géén toneel spelen, blijf jezelf en stop amusementswaarde in je act. Dat laatste is essentieel. Heb je die niet, houd er dan maar mee op..."

Jan Paymans


Dit artikel is gepubliceerd op woensdag 20 april 2016 om 08.13 uur en komt uit de Informagie (jaargang 3, nummer 2, november/december 1991), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van eindredacteur Bert Speelman geplaatst op deze website.

Op zoek naar een goochelaar met klasse? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand december.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder