U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Handel
Handel
Waarom zou je de kost niet kunnen verdienen met een handel in goochelapparaten? Er worden wel gekkere dingen verkocht. Als je maar een uitgebreide klantenkring opbouwt die je enthousiast weet te houden, want als je voornamelijk van het zakgeld van pubers moet leven, ligt uiteraard de bijstand op de loer. Om je klanten gemotiveerd te houden, dien je voortdurend nieuwe exclusieve wonderen aan te bieden in termen die de kopers het gevoel geven dat ze hun concurrenten de baas zullen zijn, zoals de pubers trucjes kopen om hun vriendjes te overbluffen. Een voortreffelijke vorm van klantenbinding is het uitgeven van een goed verzorgd blad. Het is een boel werk en het levert nauwelijks aanwijsbaar financieel resultaat op, maar als je de redactie ferm in de hand houdt, kun je je klanten regelmatig onder de kin kietelen en ze de overtuiging bezorgen dat ze deel uitmaken van een bijzonder gezelschap dat in vereniging een exclusieve kunst beoefent. Je moet ze zo ver zien te krijgen dat ze tegen elkaar gaan opbieden bij het beschrijven van hun vermeende verbeteringen; dat houdt niet alleen de animo er in, maar verschaft je ook gratis kopij. De klanten moeten van tijd tot tijd bij elkaar komen, zodat ze in de gelegenheid zijn anderen te laten zien wat ze bij jouw hebben gekocht. Die neiging hebben ze al vanzelf - het komt er alleen maar op aan dat verlangen naar groepsvorming op een tactische manier te stimuleren. Wijs ze op het juiste moment de weg die ze moeten bewandelen om tot een bevredigende organisatie van klanten te geraken, die natuurlijk niet zo mag worden genoemd. En organiseer wedstrijden in het goochelen; dat zullen ze leuk vinden. Telkens kan binnen de kring de onderlinge pikorde weer opnieuw worden bepaald. Glimmende bekers en medailles winnen vinden ze allemaal fijn en de juryleden kunnen zich gewichtig voelen. Sommigen komen alleen maar om te kijken en ideeën op te doen met behulp van bloknoot, camera of tape-recorder; anderen komen om te laten waarderen hoe bekwaam ze zijn en dan is er nog een verwaarloosbaar soort die komt om zelf bedachte en ook dikwijls zelf gemaakte nummers te demonstreren. Uit de aard der zaak is die laatste groepering voor je handel van geen betekenis, maar omdat ze kijkers af en toe doen wakker schrikken, kunnen die types toch worden geduld. Waar het om gaat zijn de congresbezoekers die zich na het optreden van een klant aan je stand vervoegen om te vragen of zij dat nummer ook kunnen kopen. Ja hoor, dat kan. En je zou kunnen aanbieden om het met ze in te studeren, want omdat maar weinig goochelaars kritisch naar zich laten kijken; ligt hier een terrein braak. De klantenkring is en blijft beperkt en daarom is het aan te raden zo spoedig mogelijk internationale contacten te leggen. Zo ontstaat een echte koperswereld met organisaties, bladen en concoursen waarin goochelaars bij gebrek aan publiek, elkaar beoordelen. Ik wed, Henk, dat ze er nog mee doorgaan als je al jaren dood bent.Kees Schoonenberg
Dit artikel is gepubliceerd op vrijdag 24 april 2015 om 10.00 uur en komt uit de Informagie (jaargang 5, nummer 2, november/december 1993), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.