Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Een andere jury?

Een andere jury?

Het bekroonde nummer van Minze en Kees heeft de pennen danig in beweging gebracht. Zowel Martin Hanson als Bob Bruigom hebben zinnige commentaren geschreven over het aloude dilemma: moet een concoursjury de goochelvaardigheid òf de amusementswaarde van een optreden het zwaarst laten wegen? Om te beginnen breng ik een ijzeren waarheid in herinnering, die vooral door amateurs nogal eens wordt vergeten. Het succes van een optreden heeft vaak genoeg weinig of niets te maken met de technische beheersing van een vakonderdeel. Een paar frappante voorbeelden. Gregory Peck geldt sinds jaar en dag als een van de slechtste acteurs van Hollywood, toch is hij al decennia lang een superster. Horst Tappert heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hijzelf zijn acteursprestaties zeer middelmatig vindt. Zijn wereldroem is enkel en alleen gebaseerd op de toevalstreffer van die ene rol, die precies op zijn lijf geschreven is. De operatenor Jose Carreras zingt af en toe zo vals als een kraai, is behept met een afgrijselijk vibrato en heeft geen flauw benul van de teksten die hij ten gehore brengt. Toch behoort hij tot de drie grote tenoren van deze wereld, een positie die hij uitsluitend dankt aan zijn herstel van een dodelijke ziekte. Om in Nederland te blijven, onze beste klassieke pianist is ongetwijfeld Ronald Brautigam. Toch moet hij het in populariteit afleggen tegen zijn collega Jan Vayne, niet door diens spel, maar door zijn lange haren. En wat te denken van onze beroemde elleboog-robot? De man kan niet zingen, weet zich niet te bewegen, is in elk opzicht een anti-artiest, maar blijkt wel in staat keer op keer een volgepakt Ahoy tot uitzinnige bijvalsstormen te bewegen...

De showbusiness stelt ons dikwijls voor raadsels, maar dat maakt dat vak nu juist zo fascinerend, vindt ik.
What about magic? Zulke krasse voorbeelden als hierboven kom je in de goochelkunst niet al te vaak tegen (ik ken er wel een paar, maar die noem ik nu maar niet). Links en rechts van de middenmoot treffen we twee extremen aan.

Er zijn goochelaars die in technisch opzicht ware genieën zijn, maar die absoluut niet in staat zijn een lekenpubliek te amuseren. Het klassieke voorbeeld is Dai Vernon. Het andere uiterste was iemand als Tommy Cooper, bij hem was het goochelen geen doel, maar middel. Ook zonder dat gehannes met goochelspullen zou hij precies zo'n goede one-liner-comedian zijn geweest.

Juryleden staan bij concoursen steeds weer voor moeilijke beslissingen bij het afwegen van goochelvaardigheid tegen amusementswaarde. Ook na alle wijzigingen in richtlijnen en puntensystemen is de oplossing van dat probleem in feite geen stap dichterbij gekomen. Logisch dat sommige prijstoekenningen discussies uitlokken. Dat was bij de Grand Prix FISM '88 het geval, dat is nu ook in Leeuwarden weer gebleken.

Zonder te pretenderen een patentoplossing te kunnen leveren, heb ik over het thema wel veel nagedacht. Wanneer zo'n jurybeoordeling uitsluitend op goochelvaardigheid gebaseerd zou moeten zijn, ligt het voor de hand enkel goochelaars als juryleden te benoemen en de lekenjury naar huis te sturen. Anderzijds, als alleen de amusementswaarde zou moeten tellen, zou de jury uitsluitend uit leken moeten bestaan, geroutineerde theaterbezoekers bijvoorbeeld. Helaas, in de praktijk niet zo eenvoudig. Beide factoren, techniek èn presentatie, dienen bij het eindoordeel een rol te spelen. Mijn ideale systeem zou er daarom als volgt uitzien.

Ervan uitgaande dat de verhouding goocheltechniek/presentatie naar mijn gevoel 40/60 zou moeten zijn, zou ik een jury zo samengesteld willen zien: twee goochelaars, technisch goed onderlegd, één showregisseur, één choreograaf en één kundige dagbladrecensent. Ieder beoordeelt een optreden dan vanuit zijn eigen gezichtshoek en geeft een rapportcijfer van 1 t/m 10. Van zo'n jury zouden Minze en Kees een 8+ gekregen hebben (7 van de goochelaars, 9 van de showmensen) en zo'n 8+ zegt volgens mij meer over het nummer dan 2973 punten.

Diegenen onder de lezers die mij nu verwijten dat zo'n formule wel een héél simpele oplossing van het probleem zou zijn, antwoord ik met een vraag: "Hebben wij het al die jaren niet veel te ingewikkeld gemaakt?"

Dick Harris


Dit artikel is gepubliceerd op woensdag 7 augustus 2013 om 08.57 uur en komt uit de Informagie (jaargang 8, nummer 2, november/december 1996), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.

Op zoek naar een goochelaar met klasse? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand maart.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder