Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | De meestermanager - Afscheid van Eric Eswin

De meestermanager - Afscheid van Eric Eswin

Vorige maand heeft Eric Eswin (in het dagelijkse leven bekend als Eric Warlicht) afscheid genomen als voorzitter van de Nederlandse Magische Unie. In een gesprek met Jan Paymans blikt hij terug op vijf enerverende jaren.

Na het gouden tijdperk 'Vermeyden' raakte de Nederlandse goochelwereld meer en meer in het slop. Ook internationaal stelden we steeds minder voor. Waren wij stil blijven staan of hadden de andere landen zich zo enorm ontwikkeld? Er was een meestermanager als Eric Eswin voor nodig om de NMU weer vlot te trekken. Het begon al direct spectaculair. Onder zijn leiding legde het Dagelijks Bestuur tijdens het aantreden in 1985 voor het eerst in de geschiedenis van de NMU zijn denkbeelden en plannen neer in een z.g. meerjarenplan. De eerste slag is een daalder waard en zo werden enkele onwerkbare NMU-statuten herzien en aangepast aan onze moderne tijd. Een frisse democratische wind kwam de NMU binnenwaaien. Leden konden bijvoorbeeld niet langer dan vijf jaar in het Dagelijks Bestuur blijven. Dit zou ongewenste machtsblokvorming voorkomen. De leden van de NMU werden op de hoogte gehouden van de stand van zaken via het NMU-blad, waarvan Eric een van de mede-oprichters was. Het blad groeide uit tot een kwalitatief goed tijdschrift waarin allerlei aspecten van de goochelkunst aan bod kwamen. Voor de jeugd kwamen er speciale jeugdstudiedagen. De jonge goochelaars kregen les van de beste krachten uit de goochelwereld en konden zo enorm profiteren van ervaren vakkennis. De kroon op zijn werk was wel het wereld-FISM-congres te Den Haag in 1988.

Eendracht

In de afgelopen jaren streefde Eswin naar een eigen gezicht. "Eendracht, vernieuwing en kwaliteitsverbetering zie ik als de belangrijkste peilers van mijn beleid. De NMU is een samenbindend element en dat moet ook zo blijven. Dat mag niet uiteenvallen. Je zag in het verleden het ontstaan van het Magic Art Center en van de Fred Kaps-ring. Maar vrijwel iedereen daarvan was en bleef lid van de NMU. Wat ik erger vond was de dreigende afscheiding van Passe Passe en Okito. Daar ben ik onmiddellijk mee gaan praten. Ik zou het heel slecht gevonden hebben als die ringen zich onder mijn voorzitterschap uit de NMU teruggetrokken zouden hebben. We moeten zorgen dat de eenheid onder alle omstandigheden bewaard blijft: we hebben elkaar nodig. Volgend jaar bestaat de NMU 40 jaar!"

Vernieuwing

Een andere peiler van zijn beleid was het streven naar vernieuwing. Men deed dat op drie manieren. Door scholing via het NMU-tijdschrift, via de congressen en via de studiedagen. Vervolgens door het volgen van de internationale ontwikkelingen op goochelgebied. Om hiervan goed op de hoogte te blijven haalde men topgoochelaars uit het buitenland naar Nederland voor lezingen en optredens. En tenslotte streefde men intensief naar kwaliteitsverbetering. "We wilden mee veranderen in een veranderende wereld. Denk aan voortrekkers als Vito Lupo en Jeff McBride. Hun goochelstijl past volledig bij deze tijd. Die jongens veranderen mee. Vroeger las je in de Triks dat van de 21 medailles er zeven naar Nederland gingen tijdens een FISM-congres. Tegenwoordig zijn dat er nog maar twee. Dat geeft iets aan! Zijn wij stil blijven staan of hebben sommige landen zich enorm ontwikkeld?"

Wensen

Ondanks de vele wapenfeiten die Eric op zijn naam heeft staan, is er ook een aantal zaken dat hij niet heeft kunnen realiseren - en dat betreurt hij. "Ik streef nog steeds naar een hogeschool voor de goochelkunst. Mijn voorbeeld is natuurlijk de Escuela de Magica te Madrid. Dat zouden we hier ook moeten hebben. Een goede opleiding waar op systematische wijze alle facetten van de goochelkunst worden gedoceerd. We waren er al aan bezig. We voerden gesprekken met de toneelschool en ook hebben we met WVC gepraat over subsidies. Maar, zoals je weet, slokte toen het binnenslepen en organiseren van het FISM-congres al onze aandacht op." Hoewel Eric er in ons vakblad verschillende malen voor heeft gepleit is het nooit gekomen tot een inventarisatielijst van alle goochelliteratuur die er bij de ringen aanwezig is. Zo'n lijst is van wezenlijk belang voor iedere serieuze beoefenaar van de goochelkunst. Tenslotte is er een zaak die hem echt dwars zit. "Wat ik echt heel jammer vind is dat het me niet is gelukt 30 jaar Nederlands magisch erfgoed (de Triks) af te sluiten met een extra Triks-nummer. Het heeft me ook persoonlijk geraakt dat het Algemeen Bestuur verlammend passief heeft gewerkt. Ondanks dat ik voor de financiële basis verschillende voorstellen heb gedaan, heeft slechts één ring gereageerd!"

Problemen

Dat Eric Eswin een uitmuntend voorzitter is geweest en dat de NMU enorm veel aan hem te danken heeft, daarover is vrijwel iedereen het eens. Maar toch speelde er een tweetal zaken onder zijn voorzitterschap die hij als "echt moeilijk" heeft ervaren. Ten eerste was daar de kwestie van de "exposures" (het verklaren van goocheleffecten in het openbaar). We kennen ze allemaal De zaak Hans Kazàn, de affaire Klokhuis en de onverkwikkelijkheden met de BRT. "Bij al die zaken zat ik altijd tussen twee vuren in. De hele Nederlandse goochelwereld die als één man naar me roept dat ik er wat aan moet doen: liefst neersabelen die handel. Terwijl er toch ook positieve aspecten aan exposure zitten. Na elke exposure werd de NMU overstelpt met vragen van jonge kinderen om infomatie! Pieter Lutz riep het al: "Jullie zijn veel te eigenzinnig. Wil je iemand erbij betrekken dan moet je iets van je geheimen prijs geven". Nou, tussen die twee uitersten moet je balanceren en dat is zéér, zéér moeilijk. Wat ik ook als minder prettig heb ervaren is, dat je er als voorzitter hard aan moet trekken om sommige leden van het Algemeen Bestuur ergens over heen te tillen. Mee in gang te krijgen. Het geneuzel over de nota kwaliteitsverbetering die we gemaakt hebben. De weerstand die dat in sommige kringen heeft opgeroepen heeft me werkelijk verbaasd. Er zijn geen inhoudelijke bezwaren genoemd. Wel zijn er wat behoudende opmerkingen gemaakt. Men wil liever niets los laten van wat er is en vooral niets nieuws proberen. Alleen maar "nee" zeggen en geen alternatief voor de toekomst er tegen over zetten werkt niet. Nou, die houding, dàt heb ik als belemmerend voor het beleid ervaren."

Uitdaging

Als ik de man, die ondanks de tegenwerking van sommige leden in het Algemeen Bestuur toch enorm veel heeft bereikt voor de nationale en internationale goochelkunst, vraag om in de toekomst te kijken zegt Eric Eswin: "Als belangrijkste uitdaging voor de toekomst zie ik het vinden van een goede weg om in een veranderende samenleving de goochelkunst op hoog niveau te kunnen blijven uitoefenen. Daarbij moeten we bij elkaar zien te blijven, we moeten niet versnipperen; we hebben elkaar hard nodig als we nationaal en internationaal willen blijven meetellen."

Jan Paymans


Dit artikel is gepubliceerd op maandag 12 september 2016 om 06.11 uur en komt uit de Informagie (jaargang 2, nummer 3, december 1990/januari 1991), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van eindredacteur Bert Speelman geplaatst op deze website.

Goochelaar boeken? Goochelaar huren? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of stuur een e-mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand november.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder