Goochelaar

U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.


Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Betoverende bedevaart

Betoverende bedevaart

't Is een lange zit, vliegen naar Los Angeles en het blijkt een stoffige rit naar Las Vegas te zijn. Midden in de verlatenheid doemt een grote stad op, een luchtspiegeling tussen de wilde ezels. Bijna onverwachts verrijzen links en rechts gigantische grote hotels uit de leegte. Ze staan nog in het groen ook. Een oase vol licht en klatergoud en schreeuwende facades. Warm om aan te zien en verkwikkend koel van binnen. Kapitale verkwisting. Binnen blijkt de ruisende waterval een rinkelende bandiet te zijn. Direct valt de eerste bingo: links lokt uitnodigend de eerste beste landmark voor Hacienda: "Lance Burton world champion magician" Toch rijden we nog verder en we zien nog vele magiërs in de verleidelijk reclame. Goochelen is "in" en Las Vegas blijkt het Mecca van deze kunst: talloze acts en avondvullende shows. Een schier onuitputtelijke bron der magie temidden van automatisch beregende plantsoenen. Een beetje hulp is er wel bij nodig om dit Walhallah een stralend aanzien te geven.

Ster van de show

Het is een belevenis, de eerste show in Flamingo Hilton. Tussen de gokkasten door bereiken we een mooi theater. De mensen zijn goed gekleed, want het hotel ademt sfeer. Voor de kijkers ontrolt zich een klassiek opgebouwde show.

Een revue à la Le Moulin Rouge. Dans, zang en variété-acts. City Lites vertoont choreografieën van klasse. De zaal wordt meegevoerd naar alle windstreken, als het maar wervelend en kleurrijk is. Een geweldige jongleur en een prachtig schaatspaar passen in het ritme. De levende standbeelden verstillen in hun nog voortdurende perfectie. De totale aanblik van de balletten geeft een mechanische perfectie; goed geolied klopt het allemaal. Risico's worden vermeden, want de shows moeten doorgaan. Twee keer per avond, zes dagen in de week.

Nooit gezien en zo nu en dan iets over gelezen: Joseph Gabriel blijkt de slot-act in deze show. Aangekondigd als "een meester van gevleugelde betovering" komt een bijna klassiek gestyleerde verschijning op het toneel. Strak gelijnde bewegingen geven cachet aan zijn uitstraling. Hij is boeiend. Zijn beide handen branden als twee duiven verschijnen. Dan splitst zich een duif in een tweede. Geweldig. Het publiek blijkt geraakt. Parkieten verschijnen links en rechts. Waar komen ze vandaan, was er een steal? Een witte kaketoe verschijnt en laat zich gewillig hanteren: mak als een lam, maar toch met vleugels. Prachtige ballonpenetraties. De klasse straalt van hem af. Een vrouw zweeft onder een doek omhoog. Het kleed wordt weggetrokken, een kaketoe fladdert in de lege ruimte en dan in een scheervlucht over het publiek. Een antieke kooi brengt het dier weer in het niets en de vrouw is terug. Een reusachtige fotocamera wordt opgereden. Met een film wordt een vrouw ontwikkeld. Het ontwikkelde beeld wordt weer omgedraaid en het blijkt ook nog een totaal anders ontwikkelde vrouw te zijn. Verbazing alom.

Ontelbare kaketoes vliegen in een manshoge kooi. Een doek en een flits, de kooi blijkt uit twee mooie meiden te bestaan. Er verschijnt een Amazone-papegaai. Stijlvolle bewegingen doen een tweede volgen. Beide vogels maken een vlucht over de zaal. De toeschouwers zijn laaiend enthousiast. Klapperende wieken krijgen een staande ovatie. Het ballet start de grote finale. De artiesten komen naar voren. Een dankbaar applaus. Joseph Gabriel blijkt de ster van de show te zijn.

Gericht op het publiek

't Is een totaal andere sfeer in hotel Hacienda. De buitenkant heeft al een minder bombastische uitstraling. Een heel ander publiek bezoekt deze zaak. Tussen de winkeltjes in de galerij is ook een kleine goochelwinkel te vinden. Even neuzen. Zoals altijd niets nieuws, maar wel goed gesorteerd. Zelfs een boek voor insiders (Device and Illusion) staat in de standaard. Te koop voor leken dus. Het Fiesta-theater is niet al te groot. De mensen zitten er aan tafeltjes. De drankjes moeten zelf worden gehaald. Het donkert. Een lichtende serpentine beweegt op het toneel. Dan schiet hij alle kanten op, over de zaal.

Terug naar de bühne wordt Lance Burton omlijst. Prachtig. Hij vertoont zijn bekende nummer voor een groot deel. Schitterende duivenprodukties, kaarsen- en kaartmanipulaties. Zijn dieren gehoorzamen uitstekend. Hij beheerst zijn vak, dat blijkt. Zijn ingetogen stijl is ingewisseld voor een meer ontspannen houding. Hij werkt duidelijk gericht op het publiek dat deze zaak trekt. Een ober irriteert hem door uit te serveren. Een servet wordt van zijn dienblad gepakt, verscheurd en een parkiet verschijnt. De toeschouwers leven mee.

Verbazing alom als het ballet uit een koffer wordt geproduceerd. Even zo vrolijk laat hij hen allemaal weer in zijn cape verdwijnen. Een vlucht duiven is het resultaat. Lance laat zien dat een klassieke manier van touw knippen en herstellen ook voor het tegenwoordige publiek onbegrijpelijk is. Niemand verdenkt de beide mensen die de uiteinden vasthouden. De vrouw uit de zaal, die mag knippen, wordt daarna in een kist verbrand. Een grappig geraamte is het gevolg. Het lachen houdt niet op als een man uit het publiek (Mr. Shit) met een mes wordt bewerkt. Het wordt nog gekker als de man van zijn stoel verdwijnt. Een danseres brengt een mooie (schaduw-) douche-illusie. Bij nader inzien blijkt zij Mr. Shit te zijn. Ook de achterkant van illusies kan voor de kijker interessant zijn. Prachtig wordt gebruik gemaakt van nu eens andere illusies. Wel even wennen dat Burton zijn gasten al pratend door het programma voert. De renaissance herleeft als er een spannend degengevecht plaatsvindt. Geweldig theater met als hoogtepunt een persoonsverwisseling. De mooie vrouw krijgt een cape omgehangen en verdwijnt onmiddellijk in het niets. Sterk blijken ook de momenten als Burton op een onverwachte plaats terugkomt, zoals bij de illusie waarbij hij opgehangen wordt. Een zweefillusie heeft in zijn kern iets erotisch en dat wordt door Lance op een fenomenale wijze gedemonstreerd. Eerst zweeft de schoonheid op het randje van het toneel. Daarna rijst zij samen met haar meester naar hogere sferen. Gracieuze betovering, het publiek valt doodstil. Dan een daverend applaus. Zijn knauwende verhaaltjes hebben zijn gehoor door het kijkgenot gevoerd. Elegant stelt hij zijn zichtbare en onzichtbare medewerkers nog even voor. Daarna is het ook nog mogelijk persoonlijk met hem kennis te maken. Dankbaar worden handtekeningen gevraagd, waarna tevreden gezichten in de nacht verdwijnen. Verleidelijk knipogende dievenkasten staren de mensen na.

Brandend water

't Is bijna huiveringwekkend. Een donderende aardbeving doet de grond trillen. Vogels gillen angstig, apen krijsen. Voor hotel the Mirage is een schitterende waterpartij aangelegd, compleet met waterval. 's Avonds ontstaat hierin een aardbeving, gevolgd door een vulkaanuitbarsting. Metershoge vlammen spuiten uit de waterval. Het water kleurt bloedstollend rood. Geleidelijk lekken de vlammen via de zijtrappen naar beneden. Het vuur spreidt zich uit over de watervlakte. Brandend water! Een spectaculair schouwspel om de aandacht van de voorbijgangers te trekken. In feite een kanjer van een facade voor een hotel dat imponeert door allure en grandeur. Een gebouw om door heen te dwalen. Een adembenemende wintertuin vormt het groene hart van dit complex. De wereld van pronkzucht en klatergoud. Een luchtspiegeling, dat is ook de aantrekkingskracht van The Mirage. Duizenden worden per dag naar binnen gelokt. Om te gokken, want daar gaat het om. Wel is deze surprise verpakt in een schitterende cadeauverpakking. Bijna authentieke restaurants nodigen uit om te eten. Keukens vinden de herkomst in alle windstreken. De gast kan zich voor zeer redelijke prijzen laven. Als de bezoeker maar binnen blijft. De bedevaart van een goochelliefhebber brengt hem niet naar Mecca, maar naar Las Vegas. Naar The Mirage om het wereldwonder te aanschouwen. Tussen een van de poten van het gigantische gebouw bevindt zich het meest luxe theater ter wereld. Het toegangskaartje veroorzaakt een spontane aderlating. Maar goed, het geeft toegang tot de meest spectaculaire show die ter plaatse te vinden is. Gelukkig is het programmaboek inclusief. In een werkelijk schitterend ingerichte zaal dwalen bizarre wezens rond, strooien met glitter en glans. Een wolk blijft drijven boven de eerste rijen. Raadselachtigheid. De onbegrijpelijke wereld van S.A.R.M.O.T.I. De zaal is halfrond en het toneel heeft een koepelvorm. Gestileerd met bogen, die de omlijsting vormen voor deze alles-is-anders-show. Als het spektakel zich uiteindelijk voor de ogen ontrolt, blijkt de techniek van een werkelijk gigantische omvang te zijn. Miljoenen guldens werden gespendeerd aan lichteffecten. Het geluid komt van rondom en doet de argeloze toeschouwer soms steigeren van schrik.

Lasers en legers

Visuele prikkels alom. Zo groot en zo mooi dat de pupillen het allemaal niet verwerken kunnen. Theaterspektakel in de meest ultieme vorm, met als middelpunt Siegfried en Roy en hun dieren. Beiden verschijnen in glazen kokers uit de nachtelijke nevelen. De schitterende kostuums verblinden. De artiesten lopen omhoog, hun weg gebaand door laserstralen. Mensen verdwijnen, worden doorkliefd en verschijnen in een prachtig gefundeerde mand. Verwisselingen vinden plaats een roofdier verschijnt. Een glazen kooi wordt het middelpunt. Een vrouw verdwijnt, een tijger brult. Angstvallig kijken de eerste rijen naar omhoog. De koepel wordt telkens gesierd met werkelijke decors en projecties. De vloer wordt bevolkt door een leger dansers, buitelaars, acrobaten, soldaten en engerds. Overrompelende choreografieën vormen de entourages van de meest ongelofelijke tableaus. De verbeelding ontluikt als een bloem en wordt zichtbaar gemaakt door deze illusiescheppers. Een vulkaan ontbrandt gigantisch. Roy zweeft boven de vuurspuwende mond. Een dame met onaardsen verschijnt. Legers stampen in het rond. De strijd tegen de slechte vrouw is moeilijk, maar zij schittert dan ook in haar dramatiek. Dan verschijnt de schrik der duisternis: de onmenselijk omvangrijke draak. Roy wordt gespiest op zijn hoorn. Siegfried verdwijnt geboeid en verschijnt weer in de enorme muil. Ze worden gevangen. De ogen van de slechte vrouw lichten vurig op. Haar schaterlach schettert. De slachtoffers worden gekokerd en vermorzeld in de klauwen van het gruwelijke monster. Toch triomferen zij. Adembenemend theater, gebaseerd op een futuristische produktie. Het legendarisch thema laat gelukkig de slechte vrouw verdwijnen. Plotseling. Midden op de bühne. Zonder enige bedekking. Weg. Devant moet zitten te genieten in het hiernamaals.

Niet te bevatten

Het houdt niet op. Een vrouw golft omhoog uit de nevelen. In moten gezaagd en weer geheeld zweeft zij in het oneindige om te verdwijnen. Roy demonstreert zijn paardrijkunst en verdwijnt op het ros in het niets. Vergezeld van een tijger wordt hij in een glazen kooi geschoten. Siegfried laat op allerlei manieren zien dat met de menselijke soort de meest wonderbaarlijke vervormingen kunnen worden gemaakt. Rekken, strekken, krimpen, draaien, halveren, persen en wringen. Het is niet te bevatten. Het publiek schrikt en rilt. Zelfs met een geraamte is een humoristische dialoog te voeren. Wel comfortabel, zo'n butler zonder voedingseisen. Een spektakel van ongekende omvang is het verdwijnen en weer laten verschijnen van een olifant. Jarret zit naast Devant te glimmen. Hun nu antieke droom in een onwerkelijke realiteit. Futuristische technieken maken het levensecht.

Diep onder de indruk ondergaat het publiek dit aangrijpende schouwspel. Het applaus klinkt steeds zacht. Is de kijker timide of overbluft? Is dit alles te veel om op te nemen? Te veel voor gevoelens, laat staan voor woorden? De grootsheid laat geen ruimte voor emotionele interactie. Apathie lijkt het gevolg. Techniek van opperste superioriteit overweldigt de mens in zijn bevattingsvermogen. Siegfried en Roy, en Masters of the Impossible, zijn een deel geworden van een totaal omvattende explosie van creativiteit. De draak is een monster geworden zonder voelbare echtheid. Een machine prikkelt niet echt de angsten en zet geen haren overeind. Honderden lampen en speciale effecten en computergestuurd geluid geven een apparaat geen leven. De brul van de leeuw wordt overstemd door zijn ingeblikt evenbeeld. Het heeft geen ziel. Een staande ovatie blijft uit. Verbijsterd kan men zich weinig herinneren om in de prachtigen wandelgangen over na te praten. Wel blijft staan de indrukwekkende grootsheid van dit werkelijk spectaculaire theatergebeuren. Geen knieval, maar wel een hele diep buiging voor de scheppers van een dergelijk fenomeen. Heerlijk om gezien te hebben. Volgestampt met indrukken wordt dit centrum der magie verlaten. De mogelijkheid tot terugkeren wordt gehoopt. De bron lijkt onuitputtelijk: Melinda, Kevin James, soms Copperfield, Conny Boyd, Spelbound, Tom Mullica, Geno Murari en nog vele anderen lokken ook de magiërs der wereld naar deze luchtspiegeling. En echt, nieuwe creaties liggen alweer in de wieg. Het is niet te bevatten; het houdt nog niet op.

Nanny en Wim Eertink


Dit artikel is gepubliceerd op woensdag 17 juni 2015 om 10.16 uur en komt uit de Informagie (jaargang 5, nummer 4, maart/april 1994), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van eindredacteur Bert Speelman geplaatst op deze website.

Gratis advies bij het zoeken naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.

Terugbelservice

Laat uw telefoonnummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Telefoonnummer:*


Sociale media



Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het nieuws uit de goochelwereld? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

E-mailadres:*


E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'
Download gratis het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 1'.

E-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2'
Download het e-book 'Leer goochelen met Michel, deel 2' voor € 4,95.

Deze website is met uiterste zorgvuldigheid gemaakt. Wij hebben geprobeerd om alle bronnen te achterhalen. Wanneer de bronvermelding op deze website onjuist of incompleet is, dan vernemen we dat graag via dit e-mailadres.

Klik hier voor meer informatie.

De goochelaar van Goochelaars Nederland is Michel van Zeist. Via deze website boekt u hem als tafelgoochelaar, beursgoochelaar en kindergoochelaar. Bovendien verzorgt hij podiumshows, workshops goochelen en goochelshows op maat.

Goochelaar Michel treedt in heel Nederland op, dus ook in de volgende plaatsen:

Vrijdag 18 maart 2016, 11.40 uur
Binnenkort in het theater: 'Wonder School LIVE'
Wardo Wonder, bekend van het populaire Telekids-programma Wonder School, is binnenkort te zien in de Nederlandse theaters. Het alter ego van Nick Nielsen presenteert Wonder School LIVE, een magische show voor de hele familie.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Donderdag 17 maart 2016, 10.50 uur
Goochelaar Paul Daniels (77) overleden
De Britse goochelaar Paul Daniels is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker. Daniels werd internationaal bekend door zijn televisieprogramma The Paul Daniels Magic Show.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Woensdag 16 maart 2016, 14.15 uur
Verwacht in Carré: Hans Klok's 'House of Horror'
Komende zomer wordt Koninklijk Theater Carré in Amsterdam omgetoverd tot Hans Klok's House of Horror. De blonde magiër presenteert een nieuwe show waarin griezelige goocheltrucs en ijzingwekkende illusies centraal staan.

Lees verder | Reageer (0 reacties)

Er zijn bij ons geen activiteiten bekend voor de maand april.

Dinsdag 18 april 2017, 11.31 uur
Close-up goochelen is interactie tussen twee mensen
"Close-up goochelen is voor mij interactie tussen twee mensen - en niet tussen een super wezen en een gewone sterveling." (David Williamson)...

Lees verder

Zaterdag 15 april 2017, 09.57 uur
Speelkaartenmuseum
Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is heropend na een tijdelijke sluiting in verband met het in gebruik nemen van een nieuw gebouw. De feestelijke opening werd verricht door burgemeester Richard Proost. De goochelkunst w...

Lees verder

Vrijdag 14 april 2017, 00.41 uur
Slechte voorstelling
"Uw nummers missen samenhang. De ene truc volgt zo maar onlogisch op de ander. Maar er zijn twee dingen waar ik wel wat in zie: uw uitdaging aan de toeschouwers om u met hun eigen boeien te binden, voor zover toeschouwers boeien bij zich hebben, en d...

Lees verder